Content is King but distribution is a Queen — co to oznacza w praktyce?

Content is King but distribution is a Queen — co to oznacza w praktyce?

Czas czytania: 7 minut

Linkedin pokazuje w swoich badaniach wzrost inwestycji w content marketing pośród wielu firm w Q2 2020. Stworzenie contentu to jedno, ale jak zadbać o odpowiednią dystrybucję?

Czy warto inwestować w content marketing? Odpowiedź na to pytanie znana jest już większości marketerom i brzmi ona (to nie będzie zaskoczenie): „Yes, of course, natuerlich, jawohl, absolument”, tj. jak najbardziej! Dobrze wiemy, że klienci w początkowej fazie zakupowej chcą dokształcić się sami – bez udziału handlowca. Ważne, żeby tę wiedzę powzięli od Twojej firmy, a nie konkurencji.

- Dobre treści obronią się same – to przekonanie, które pokutuje u zbyt wielu firm. Marketerzy, którzy inwestują w produkcję contentu niemałe środki, często zapominają o najważniejszym – żeby ich treści dotarły do odpowiednich grup odbiorców. Z pomocą przychodzi nam skuteczna dystrybucja, na którą warto przeznaczyć więcej wysiłku niż dotychczas.

King, czyli content – czym jest?

Content jest treścią, która może przybierać różne formy. Podstawową jest oczywiście tekst, jednak będzie to także film, raport czy infografika, lub połącznie tych form w jedną całość. Wszystkie te działania wraz z planem i kanałami dystrybucji budują strategię contentową firmy. Jej kształt oraz to ile i jakie treści będą dystrybuowane, zależy oczywiście od potrzeb i celów danej firmy – i to również powinno znaleźć się w strategii.

Uniwersalna i pasująca do każdej branży jest jedna zasada. Jeżeli tworzysz content, wykorzystuj go wielokrotnie, czyli adaptuj na różne formy i dystrybuuj w różnych kanałach. Dzięki temu materiał, na który poświeciłeś wiele czasu, wykorzystasz maksymalnie, a ponadto rozkładając jego dystrybucję w perspektywie czasu, zyskujesz dodatkowy na przygotowanie kolejnego, wartościowego materiału.

Queen, czyli dystrybucja – czym jest?

Dobrze przygotowany content to już połowa sukcesu. Pozostaje jednak jeszcze druga część, którą właśnie jest dystrybucja, i która właściwie decyduje o tym, czy strategia contentowa działa. Jest to rozpowszechnianie treści w dobranych do niej kanałach komunikacji. To właśnie ich wybór w znacznym stopniu decyduje o zasięgu i ilości osób, do których dotrze dany materiał.

Przyjrzyjmy się zatem popularnym sposobom dystrybucji treści:

Social media

Jeżeli prowadzisz profile firmowe w mediach społecznościowych, jest to jedno z podstawowych miejsc, w których dzielisz się swoimi treściami. To one budują grono odbiorców, dla których twój content jest atrakcyjny i interesujący. W zależności od kanału dobierasz formę treści i ton publikacji. W komunikacji B2B najbardziej i najczęściej wykorzystywanymi kanałami social media są: Linkedin, Facebook, Twitter, YouTube – jeśli tworzysz content w formie video oraz również Instagram, którego z reguły głównym celem jest pokazanie tzw. ludzkiej twarzy marki.

Newsletter firmowy

Celem każdej firmy jest zbudowanie jak najszerszego grona klientów. Tworzymy bazy kontaktowe, które pomagają nam sprzedawać i podtrzymywać relację z klientami. Nie powinny one być jednak jedynie narzędziem handlowców. Dla marketingu (oczywiście po uzyskaniu odpowiednich zgód na przetwarzanie danych), stanowią doskonały kanał dystrybucji treść, przede wszystkim dlatego, że materiał trafia do grupy docelowej. Warto zatem mieć tu na uwadze regularność wysyłek, zadbać o to, aby materiał był interesujący oraz odpowiednio rozłożyć wysyłkę newslettera w czasie, aby zbyt częsta komunikacja nie zniechęciła odbiorców.  

PS Poznaj nasz praktyczny newsletter dla marketingu i sprzedaży:

Media branżowe

Kolejną ścieżką rozpowszechniania contentu jest korzystanie z możliwości publikowania treści np. artykułów eksperckich, czy informacji prasowych w mediach zewnętrznych, np. działających w obszarze naszej branży. To również daje sporą gwarancję, że treść trafi i zainteresuje naszą grupę docelową. Warto zatem przy tworzeniu strategii content marketingowej rozważyć i tę możliwości dystrybucji treści oraz zadbać o dobre relacje z dziennikarzami.

Blog firmowy

Prowadzenie bloga firmowego jest bardzo dużą zaletą każdej firmy. Publikowane tam treści świadczą przede wszystkim o eksperckości marki, o tym, że zna ona problemy oraz potrzeby swojego klienta i wie jak na nie odpowiadać. Jeżeli twój klient znajdzie tam wartościowe materiały, odpowiedzi na swoje pytanie, czy rozwiązanie problemu, z pewnością będzie wracał. Treści blogowe odgrywają również istotne znaczenie w pozycjonowaniu firmy w wyszukiwarkach.

Employee Advocacy

Idea employee advocacy zakłada, że pracownicy twojej firmy są swego rodzaju ambasadorami marki. To oni swoją eksperckością popartą wiedzą, doświadczeniem i zaangażowaniem, budują wizerunek, a przede wszystkim wiarygodność Twojej marki. Dając im do ręki narzędzie w postaci wartościowego contentu, który mogą dystrybuować poprzez swoje sieci kontaktów, czy to na Linkedin, czy to w innych mediach społecznościowych, otwierasz sobie możliwość generowania bardzo dużego i wartościowego zasięgu dla contentu. Co więcej, masz pewność, że trafi wprost do Twojej grupy docelowej, wpływając tym samym na sprzedaż i zyski firmy. Programy Employee Advocacy wymagają jednak nieustannego zaangażowania ambasadorów – nie może im też zabraknąć paliwa, czyli dobrych i aktualnych treści. We wprowadzeniu takiego programu pomoże Ci aplikacja Sharebee – poznaj jej funkcjonalność.

Podsumowując, Król i Królowa zawsze muszą iść w parze. Nawet jeśli przygotujesz wartościowy i interesujący content, a nie zadbasz o jego maksymalną dystrybucję, zawsze tracisz jakąś szansę na pozyskanie nowych leadów, czy zrealizowanie kolejnej sprzedaży z dotychczasowym klientem. Warto zatem poświęcić czas i dobrze przygotować strategię contentową firmy, szczególnie w tych dość niepewnych biznesowo czasach.

O Autorze
Sharebee
Author: SharebeeEmail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Inne artykuły tego autora


Drukuj   E-mail