Z obserwacji ekspertów Hays Poland wynika, że niezwykle pozytywny wpływ na pracowników ma podtrzymywanie ducha zespołu i spójność, płynąca z komunikatów liderów i zarządzających. Jak powinien komunikować się lider w czasie kryzysu Covid-19? O tym na drugiej edycji LinkedIn Local Virtual opowiadał Kuba Sito.
„Czarne łabędzie” – niespodziewane, niezwykłe i trudne okoliczności – kiedyś mijają. Jednak dzisiaj, mimo lęku o przyszłość wiele osób nawet dziś odchodzi z pracy. Nie na skutek zwolnień, lecz wytworzonej w organizacji atmosfery niepewności i zarządzania strachem.
Czy wiesz, że według raportu Hays Poland:
- dopasowanie do nowych okoliczności– zarówno dla organizacji, jak i samych pracowników – jest niezwykle trudne;
- lepiej przeprowadzić firmę przez trudny okres, lecz również wzmocnić ją na przyszłość;
- pracownicy oczekują od liderów przede wszystkim informacji, wsparcia i inicjatywy.
Jak w takim razie powinien komunikować się lider w czasie kryzysu? - Dobry lider musi sobie zdawać sprawę z tego, jak człowiek reaguje w danych warunkach i jak wygląda praca w warunkach stresowych – tłumaczył Jakub Sito w swojej prezentacji. Całość obejrzysz poniżej.
Musisz pamiętać, że w czasie kryzysu, najtrudniejsze kwestie wymagają empatii i zrozumienia. Co oznacza przywództwo odporne na kryzys? To umiejętność wyznaczania odpowiednich priorytetów, dążenia do odzyskania stabilizacji przez prowadzoną firmę i znajdowania możliwości w trudnych warunkach. Odporni liderzy zdają sobie sprawę, że potrzebą chwili jest podejmowanie zdecydowanych i odważnych decyzji, nawet jeżeli nie posiadają pełnych informacji. Pamiętaja też, że narrację trzeba kształtować od samego początku.
Zdaniem firmy Deloitte sytuacja kryzysowa składa się zazwyczaj z trzech etapów. Jest to reakcja, z którą wiąże się podejmowanie decyzji w obliczu kryzysu i zapewnianie ciągłości działania, regeneracja - okres, w którym firma wyciąga odpowiednie wnioski i powraca do otoczenia z większą siłą oraz rozwój, czyli czas przygotowywania się do nowej rzeczywistości i jej kształtowania. Zadaniem liderów jest uwzględnienie ich wszystkich jednocześnie oraz odpowiednie rozdzielenie zasobów.