Czas czytania: 8 minut

Jak sprawić by pracownicy zrozumieli, że dziś LinkedIn to naturalny sprzęt służbowy, jak komputer czy telefon, który wspiera budowę marki osobistej, a docelowo buduje wizerunek firmy. Sprawdź jak przygotować firmę i zespół do wdrożenia działań Employee Advocacy w twojej firmie.

Wiele firm zaczyna swoje działania na LinkedIn od założenia strony firmowej, aby umieszczać tam treści związane z życiem organizacji, nowościami produktowymi, nagrodami lub ogłoszenia o pracę. Kierunki tego typu działań są słuszne, ale dziś już niewystarczające. Za prowadzenie strony firmowej często odpowiada jedna osoba tzw. administrator strony i w dużej mierze tylko ona wie, w którym dniu tygodnia opublikuje post i o jakiej treści. Natomiast ogromny i niewykorzystany potencjał LinkedIn, drzemie w profilach osobistych pracowników firmy i to oni są siłą, której nie należy pomijać. Dlaczego?

Na początek kilka istotnych statystyk:

  • treści udostępniane przez pracowników otrzymują 8-krotnie większe zaangażowanie niż treści udostępniane przez strony firmowe (źródło: Social Media Today2014)
  • 72% społeczeństwa ufa treściom umieszczonym w mediach społecznościowych, przez znajomych i rodzinę. Wniosek: bardziej ufamy informacjom opublikowanym przez pracowników niż CEO, znane osobistości czy celebrytów. (źródło: Hootsuite)
  • pracownicy mają 10-krotnie większe sieci społecznościowe, niż strony firmowe (źródło: LinkedIn 2016).
  • sprzedawcy, którzy regularnie udostępniają wysokiej jakości treści, mają o 45% więcej szans sprzedażowych (źródło: LinkedIn 2016)

Powyższe statystki jasno wskazują, że z profesjonalnego wdrożenia LinkedIn w organizacji, płynie wiele korzyści zarówno dla firmy jak i samych pracowników. Zatem co należy zrobić, aby przekonać zespół do korzystania z LinkedIn na co dzień i bez przymusu? Jak zaangażować pracowników nie tylko do promowania treści na profilu firmowym, ale również na profilach osobistych? I jak rozwiać wszelkie obawy związane z LinkedIn?

Odpowiedzią może być wdrożenie programu Employee Advocacy w organizacji – czyli promowania treści związanych z naszą firmą właśnie przez pracowników. Jak to zrobić?

Oto 4 kroki milowe wdrożenia programu Employee Advocacy – czyli od czego zacząć?

  1. Wsparcie zarządu – zanim zaczniesz jakiekolwiek działania, bardzo ważne jest otrzymanie wsparcia z możliwie wysokiego szczebla. Przykład idzie z góry, zatem warto mieć poparcie wdrożenia Employee Advocacy przez osoby z poziomu zarządczego firmy. Jeśli to zarządzający są pionierami lub sponsorami projektu na LinkedIn, pracownicy mają większe zaufanie i chętniej angażują się w działania.
  2. Polityka mediów społecznościowych – kolejnym istotnym krokiem jest określenie celów przyświecających wdrożeniu LinkedIn w firmie. Aby je zdefiniować warto odpowiedzieć w organizacji na szereg poniższych pytań:
    • po co właściwie pracownicy mają wykorzystywać medium społecznościowe w firmie?
    • do kogo mamy kierować komunikaty?
    • jaką formę mają mieć publikowane treści?
    • jakiego języka używać?
    • co pracownicy mogą pisać na temat firmy?
    • których danych nie należy ujawniać?
    • do kogo w firmie zwrócić się o pomoc w razie jakichkolwiek pytań?
    Odpowiedzi na te i inne pytania powinny zostać spisane w jeden dokument obowiązkowy do zapoznania się dla pracowników.
  3. Strategia działań – należy zaplanować strategię działań – m.in. wybrać ambasadorów firmy – czyli takich pracowników, którzy zaangażują się w działania na LinkedIn, następnie zaplanować strategię content marketingową. Przeprowadzić pełne szkolenia z LinkedIn oraz jego funkcji. Monitorować i mierzyć prowadzone działania.
  4. Przewodnik social media – warto również zaprojektować przewodnik z social mediów, w tym przypadku z LinkedIn, czyli kompendium wiedzy jak przygotować profil osobisty. Taki mini poradnik, sprawi, że pracownicy w dowolnym momencie będą mogli sięgnąć do źródła wiedzy i nie będą czuli się zagubieniu przy redagowaniu swojego profilu.

Czytając powyższe punkty można mieć wrażenie, że wdrożenie LinkedIn to projekt na szeroką skalę. I słusznie. Choć warto go zacząć od jednego zespołu, a potem dołączać kolejne. Żeby wdrożenie było skuteczne, warto się do niego odpowiednio przygotować. Mimo, że są obecne na rynku szkolenia zakładające 1 dzień wdrożenia, z mojego doświadczenia wynika, że aby osiągnąć profesjonalne efekty, potrzeba dużo więcej pracy.

Jak zatem przygotować cykl wdrożeniowy projektu LinkedIn?

W Sharebee planujemy w tym celu „road map” dla organizacji, pomagamy przygotować strategię, a następnie uczestniczymy w jej egzekucji. Mapa działań zakłada kilka etapów realizacji od komunikacji projektu w firmie, poprzez dystrybucję materiałów, cykl 4 warsztatów, cykl spotkań rozwojowych, animację działań na LinkedIn, checkpoint’y weryfikujące założenia mierzone w KPI oraz działania contentowe i sprzedażowe prowadzone za pomocą platformy Sharebee.

Można oczywiście wdrożenie przeprowadzić za pomocą sił wewnętrznych w firmie. Z mojego doświadczenia wynika jednak, że przy takim projekcie jest tyle działań i obszarów począwszy od komunikacji wewnętrznej, poprzez dobór sponsorów i właścicieli projektu, wyznaczenie i przekonanie grupy do działań w social mediach; że warto obszary merytoryczne pozostawić ekspertom od LinkedIn. Nierzadko doświadczenie i zakres argumentów, którymi dysponują profesjonaliści, pomaga w przekonaniu niedowiarków, a praktyczne pokazanie możliwości i case study „stawia kropkę nad i”, zapalając zielone światło do startu projektu w firmie.

Warto pamiętać, że profesjonalne wdrożenie programu przyniesie realne i długofalowe korzyści zarówno organizacji jak i pracownikom, którzy wśród swoich odbiorców będą postrzegani jako eksperci.

Jakie są najczęściej popełniane błędy przy wdrażaniu LinkedIn w organizacji?

Obserwuję, że firmy wprowadzając LinkedIn nierzadko podejmują działania bez:

  • jasno określonych celów, które chcą osiągnąć,
  • wybranego sposobu umieszczania i charakteru treści na platformie LinkedIn,
  • informowania o swoich działaniach wewnątrz organizacji.

Trudno jest w takiej sytuacji oczekiwać, że pracownicy będą angażować się w działania, o których nie wiedzą, których nie rozumieją czy nie widzą ich celu.
W tabelce przedstawiam dobre i złe praktyki Employee Advocacy, które pomogą zwiększyć skuteczność działań oraz ustrzec się od błędów popełnionych przez innych.

Najczęściej zadawane pytanie – czy warto płacić pracownikom za budowanie profili osobistych, by potem poszli do konkurencji?

Bardzo często spotykam się z obiekcjami pracodawców, którzy obawiają się, że płacenie za budowanie profili osobistych pracowników i tym samym pomaganie w budowaniu wizerunku specjalisty, narazi organizację na utratę pracownika na rzecz konkurencji. W rzeczywistości inwestowanie w program Employee Advocacy jest przykładem jak umacniać więzi pracownika z firmą oraz pomagać w rozwoju pracowniczym, poprzez dostarczanie nowoczesnych narzędzi do prowadzenia działań szeroko rozumianej sprzedaży. Jeśli pracodawca nie podejmie dzisiaj tych kroków na rzecz swojej firmy i zespołu, to zrobi to jutro firma konkurencyjna, a pracownik będzie miał powód by zmienić miejsce zatrudnienia.

Jeśli zaangażujesz swoich pracowników w Employee Advocacy to zaprocentuje to silną marką, ale także zwiększonym potencjałem biznesowym i sprzedażowym. Promowanie wiedzy pracowników pozytywnie wpływa na postrzeganie firmy jako marki eksperckiej, co skutecznie oddziałuje na rozwój Social Sellingu w firmie.


Employee Advocacy

Dobre praktyki

  1. Wybierz proste i skuteczne narzędzie, które pomoże Ci we wdrożeniu Employee Advocacy
  2. Utwórz kanał do komunikacji - może to być grupa na LinkedIn albo inny kanał za pomocą, którego pracownicy będą wymieniać się pomysłami odnośnie nowych treści. Możesz do tego wykorzystać wiadomości e-mail z regularnymi przypomnieniem o publikacjach
  3. Daj pracownikom opcje i pozwól im zdecydować, co chcą udostępniać
  4. Wprowadź równowagę pomiędzy treściami promującymi firmę a pozostałymi
  5. Pomagaj przygotować grafiki i inne materiały, które mogą być umieszczane na LinkedIn. Jeśli nie korzystacie z narzędzia do Employee Advocacy niech wszyscy pracownicy wiedzą, gdzie znajdą materiały, z których mogą korzystać
  6. Uważnie przeglądaj zawartość przed udostępnieniem pracownikom. Jeśli masz wytypowanych redaktorów treści niech kontrolują, czy wszystko jest zgodne z zasadami polityki mediów społecznościowych i czy nie są udostępnianie jakiekolwiek dane, które mogą narazić dobre imię firmy
  7. Udostępniaj treści, które mogą mieć najlepsze zasięgi – analizuj to
  8. Zapewnij pracownikom niezbędne zasoby i wsparcie. Niech nikt z obecnych oraz nowych pracowników nie poczuje się zakłopotany
  9. Upewnij się, że Twoi pracownicy mają dostęp do kompleksowych wytycznych jak np. poradniki z funkcjonowania Employee Advocacy
  10. Upewnij się, że pracownicy wiedzą jak poruszać się po programie do Employee Advocacy i sprawdzaj wyniki ich działań oraz motywuj, chwal i zagrzewaj do działania. Często takie programy mają zainstalowany system grywalizacji, który dodatkowo motywuje i zachęca do publikowania treści.

Złe praktyki

  1. Uruchamianie programu EA bez lidera (propagatora programu) - Liderzy często dają dobry przykład i motywują do działania. Co więcej mogą stać się swoistymi mentorami w przekazywaniu zasad innym.
  2. Ograniczanie osobistych udziałów - Nie zabraniaj pracownikom umieszczania treści ich autorstwa. Autentyczność jest dzisiaj jedną z ważniejszych wartości.
  3. Dyyktowanie, co udostępniać - W polityce mediów społecznościowych powinny być opisane zasady, ale nikt nie może zmuszać pracownika, co konkretnie i kiedy ma umieszczać na swoim profilu. Mimo, iż warto przestrzegać zasad związanych z algorytmami mediów społecznościowych, warto pozostawić pracownikom wolność.
  4. Nie upewnienie się, że cel został zrozumiany – warto przypominaj o uczestnictwie w programie i informować o wynikach, zmianach drobnych sukcesach. Jest wiele danych, które możecie mierzyć i analizować, a pozytywne wyniki zawsze motywują
  5. Sugerowanie udostępniania wyłącznie treści promocyjnych - warto pamiętać, że 80% treści, które umieszczamy powinny dawać wartość merytoryczną.
  6. Pozostawiaj programu EA bez nadzoru – jeśli firma decydujecie się na wdrożenie programy Eemployee Advocacy to warto zadbać, aby proces ten była zaplanowany oraz długofalowy.
  7. Przerywanie spójności treści wcześniej opracowanej
  8. Brak regularnego monitoringu i analizy działań
  9. Zmuszanie do uczestnictwa – może spowodować odwrotny efekt. Nikt z pracowników nie lubi działać pod przymusem.
  10. Wprowadzanie niezdrowej konkurencji – warto upewnić się jaki wpływ na zespół i jego działania ma każdy zaangażowany pracownik.
O Autorze
Agnieszka Wnuk
Social Selling Programs Manager
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
LinkedIn Consultant & Social Selling Strategist

Drukuj   E-mail