Kto może zostać ambasadorem marki w ramach Employee Advocacy?

Planujesz wdrożyć Employee Advocacy w firmie, ale nie wiesz komu powierzyć reprezentowanie firmy? W tym artykule pomożemy Ci odpowiedzieć na pytanie, jaki powinien być idealny ambasador marki.
Wprowadzenie
Czym jest Employee Advocacy
Po co podejmować tego typu działania
Kto może zostać ambasadorem marki
Jakie korzyści przynosi Employee Advocacy
Jak wspierać i rozwijać program Employee Advocacy?
Wprowadzenie
Employee Advocacy, czyli zaangażowanie pracowników w promowanie firmy, zyskuje na popularności jako skuteczna strategia marketingowa i nie tylko. Ambasadorzy marki, którzy dzielą się pozytywnymi informacjami o firmie w swoich mediach społecznościowych, pomagają budować zaufanie i autentyczność marki. Ale kto dokładnie zasługuje na miano ambasadora marki w ramach Employee Advocacy?
Ambasador marki to osoba, która dokłada swoją cegiełkę do promocji marki, jej produktów i usług. W kontekście Employee Advocacy, ambasador marki jest pracownikiem, który dobrowolnie i z zaangażowaniem dzieli się pozytywnymi informacjami o swojej firmie. Dzięki autentyczności i zaufaniu, jakie wzbudzają, ambasadorzy marki odgrywają kluczową rolę w budowaniu reputacji firmy.
Czym jest Employee Advocacy?
Employee advocacy to strategia, w której pracownicy firmy wykorzystują swoje osobiste kanały komunikacyjne do promowania marki, produktów i usług firmy. Działania te mogą obejmować:
- Dzielenie się treściami firmowymi w mediach społecznościowych.
- Uczestnictwo w branżowych wydarzeniach jako reprezentanci firmy.
- Pisanie artykułów i postów w social media i na blogach firmowych.
- Recenzje produktów i usług. A także bezpośrednią promocję produktów.
- Udzielanie wywiadów i wystąpień publicznych.
To wszystko powinno wpłynąć na pozytywny wizerunek nie tylko w swojej branży, ale szerzej na rynku pracy. Gromadzenie pozytywnych opinii od pracowników na pewno przysporzą wielu benefitów twojej firmie.
Po co podejmować tego typu działania?
Warto odpowiedzieć sobie na pytanie po co, ambasadorzy marki mają robić te wszystkie działania. Dobry i zaangażowany ambasador swoimi działaniami może zagwarantować:
- wzmocnienie działań Employer Branding,
- promocję marki,
- marketing szeptany,
- rozpoznawalność marki i świadomość marki,
- zwiększenie zaufanie klientów,
- public relations i większe zasięgi.
Przystępując do planowania działań, warto najpierw znać swój cel, grupę docelową, ale także wartości firmy. Warto mieć to poukładane zanim przejdziesz do kolejnego kroku, jakim jest wybór ambasadora marki.
Ambasador marki czyli kto? Jak wybrać ambasadora marki?
Czy ambasadorem marki może być każdy pracownik? Teoretycznie tak, ale warto zadbać o to, by była to wyjątkowa osoba, bo przecież jej zadaniem będzie reprezentowanie marki na zewnątrz, budowanie pozytywnego wizerunki marki w erze mediów społecznościowych. Zatem „zatrudnienie ambasadora marki” to nie taka prosta sprawa. Możesz zrobić casting w firmie i ze zgłoszeń wybrać osoby, które:
1. Kojarzą się z pasjonatami marki
W roli ambasadora marki, sprawdzi się osoba, która jest autentycznie zaangażowana w działalność firmy i wierzy w jej misję oraz wartości. Tacy pracownicy:
- są entuzjastyczni – w naturalny sposób pokazują swoje zaangażowanie i entuzjazm w kontaktach z innymi, co czyni ich oczywistymi promotorami marki.
- mają głęboką wiedzę – znają produkty, usługi i kulturę firmy na wylot, co pozwala im na przekazywanie rzetelnych i wartościowych informacji.
2. Liderzy i menedżerowie
Liderzy i menedżerowie często pełnią rolę ambasadorów marki, ponieważ:
- reprezentują firmę na zewnątrz – uczestniczą w konferencjach, targach i innych wydarzeniach branżowych jak na przykład prowadzenie warsztatów, gdzie mogą promować firmę i jej osiągnięcia.
- mają ugruntowaną pozycję i autorytet – ich pozycja i doświadczenie w firmie dodają wiarygodności przekazom, które promują.
- świadomie budują swój personal branding – pozytywnie wypowiadają się w mediach społecznościowych na temat firmy w której pracują, co wpływa na budowanie pozytywnego wizerunku marki.
3. Specjaliści i eksperci branżowi
Specjaliści i eksperci w danej dziedzinie to także dobry pomysł na ambasadora marki ponieważ:
- posiadają ekspertyzę – ich głęboka wiedza i umiejętności sprawiają, że są cenionymi źródłami informacji i porad. Znają produkty i wiedzą co jest głównym celem firmy.
- mają wpływ w branży – często posiadają rozbudowane sieci kontaktów i są uznawani za autorytety w swojej dziedzinie.
4. Pracownicy z dużą siecią kontaktów
Pracownicy, którzy mają rozbudowaną sieć kontaktów na platformach takich jak LinkedIn, X czy Facebook, mogą być cennymi ambasadorami marki:
- mają szeroki zasięg – ich posty i udostępnienia mogą dotrzeć do większej liczby osób, zwiększając zasięg działań promocyjnych. Dla nich praca ambasadora marki, może być bardzo naturalnym działaniem i nie wymagać instruowania ze strony opiekuna projektu.
- są wpływowi – osoby z dużą liczbą kontaktów często mają większy wpływ na opinie innych, co może przekładać się na lepsze wyniki działań promocyjnych.
5. Pracownicy z umiejętnościami komunikacyjnymi
Osoby, które posiadają rozwinięte umiejętności komunikacyjne, są idealnymi kandydatami na ambasadorów marki. Mogą to być osoby zatrudnione np. w marketingu, komunikacji wewnętrznej, PR. Pamiętaj, że taki ekspert promuje markę na co dzień nie koniecznie jest to dla niego rola ambasadora marki, więc warto porozmawiać i zachęcić do współpracy.
- pisanie i mówienie – potrafią skutecznie przekazywać informacje w sposób jasny i angażujący.
- kreatywność –są w stanie tworzyć interesujące treści, które przyciągają uwagę i angażują odbiorców.
Zanim zaczniesz rekrutować osoby do programu, pomyśl kogo ze swoich współpracowników, widzisz w roli ambasadorów firmy. Zatrudnienie ambasadora może być prostsze niż teraz ci się wydaje.
Jakie korzyści przynosi Employee Advocacy?
O korzyściach z Employee Advocacy dla różnych grup interesariuszy pisaliśmy w artykule na naszym blogu. Tutaj dla jasności przedstawimy po krótce kilka ogólnych korzyści.
1. Zwiększenie zasięgu i widoczności marki
Gdy pracownicy dzielą się treściami firmy w swoich sieciach społecznościowych, marka może dotrzeć do szerszej publiczności niż za pomocą tradycyjnych kanałów marketingowych.
2. Budowanie autentyczności i zaufania
Pracownicy są postrzegani jako autentyczne źródła informacji. Ich rekomendacje i opinie są bardziej wiarygodne dla odbiorców niż oficjalne komunikaty firmy.
3. Wzmacnianie zaangażowania pracowników
Zaangażowanie pracowników w działania promocyjne firmy zwiększa ich poczucie przynależności i dumy z bycia częścią organizacji, co może przełożyć się na większą lojalność i produktywność.
4. Generowanie leadów i zwiększenie sprzedaży
Działania Employee Advocacy mogą prowadzić do generowania nowych leadów i zwiększenia sprzedaży, ponieważ pracownicy mogą dotrzeć do potencjalnych klientów w bardziej bezpośredni i personalny sposób.
Jak wspierać i rozwijać program Employee Advocacy?
Programy Employee Advocacy bazują na mediach społecznościowych, wzajemnym zaufaniu, animowaniu grupy i budowaniu mocnego employer brandingu. Każdy program powinien mieś swojego właściciela, PMa projektu, czy po prostu osobę, „szefa” który będzie dbać o rozwój programu i będzie to jedno z jego głównych zadań.
Aby wszystko działało jak w szwajcarskim zegarku warto pamiętać o kilku aspektach:
1. Edukacja i szkolenia
Firmy powinny inwestować w szkolenia dla pracowników, aby wyposażyć ich w umiejętności i wiedzę potrzebną do skutecznego promowania marki. Może to obejmować:
- szkolenia z zakresu mediów społecznościowych – nauka efektywnego korzystania z platform takich jak LinkedIn, X czy Facebook, co pozwoli bez stresu poruszać się po mediach społecznościowych,
- warsztaty z tworzenia treści – nauka pisania angażujących postów, artykułów i tworzenia wideo pod media społecznościowe.
2. Motywowanie i nagradzanie
Aby zachęcić pracowników do aktywnego uczestnictwa w programie Employee Advocacy, firmy mogą:
- wprowadzić system nagród – nagrody za najbardziej angażujące posty, największy zasięg czy generowanie leadów;
- uznanie publiczne – publiczne wyróżnienia i podziękowania dla najbardziej aktywnego ambasadora za jego działania, promowanie produktów, a może i pozyskanie nowych konsumentów.
3. Udostępnianie narzędzi i zasobów
Firmy mogą ułatwić pracownikom działania promocyjne, dostarczając im odpowiednie narzędzia i zasoby:
- gotowe treści – udostępnianie pracownikom gotowych do udostępnienia postów, artykułów i grafik;
- narzędzia do zarządzania treściami – platformy umożliwiające łatwe zarządzanie i planowanie publikacji treści.
I tutaj czas na autopromocję, ponieważ w Sharebee zarabiamy na życie nie tylko dzieląc się wiedzą, ale sprzedając platformę, która ułatwi każdej firmie zarządzanie programem Employee Advocacy.
Jak to robimy?
- Twoi ambasadorzy dostają dostęp do bazy aktualnych, „bezpiecznych”, pokategoryzowanych treści. Mogą je dopasować do swojego stylu, dobrać grafiki i zaplanować publikacje na przyszłość lub od razu opublikować post na swoim profilu bezpośrednio z Sharebee. Ambasador może również skorzystać z kreatora postów i przygotować post samemu, dokładnie tak samo jak w social mediach.
- Cały program Twojej firmy z lotu ptaka. Widzisz jakie zasięgi, w jakim czasie, generuje cała firma, konkretny dział czy pojedyncza osoba.W pełni interaktywne zestawy danych pozwalają na szczegółowe spojrzenie pokazując, które treści są najlepsze którzy ambasadorzy są najbardziej aktywni a którzy efektywni.
- Algorytm grywalizacji nalicza punkty i automatycznie buduje rankingi w zależności od aktywności i efektywności ambasadorów. To wzmacnia zaangażowanie i pozwala w obiektywny sposób nagradzać najlepszych ambasadorów co bardzo pozytywnie wpływa na efekty programu.
- Z Sharebee możesz korzystać wygodnie na urządzeniach mobilnych. Ikona z logotypem programu wyląduje na smartfonach ambasadorów tak, by mogli „w locie” publikować nowe treści.
Podsumowanie
Employee Advocacy to skuteczna strategia, która pozwala firmom na zwiększenie zasięgu, budowanie autentyczności i zaufania, a także generowanie leadów. Ambasadorami marki mogą zostać pracownicy z pasją do firmy, liderzy, specjaliści branżowi, osoby z dużą siecią kontaktów oraz pracownicy posiadający umiejętności komunikacyjne. Kluczowym elementem sukcesu jest wspieranie pracowników poprzez edukację, motywowanie i dostarczanie odpowiednich narzędzi. Wprowadzenie programu employee advocacy może przynieść znaczące korzyści i przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności oraz sukcesu firmy.
