Czym jest Social Selling?
Social Selling to prospecting, część procesu sprzedażowego, którego podstawą jest budowanie sieci kontaktów i docieranie do niej z zaplanowanym przekazem.
Social Selling w B2B polega na budowaniu wartościowej relacji z otoczeniem firmy: potencjalnymi i istniejącymi klientami czy partnerami. Social Selling angażuje pracowników, najczęściej tych odpowiedzialnych za rozwój biznesu, którzy dzieląc się wiedzą w mediach społecznościowych, budując marki ekspertów w swojej branży.
Dzięki temu pozostają na radarach odbiorców jako eksperci, zaufani specjaliści, do których można zwrócić się w pierwszej kolejności, gdy mamy pytania z danej dziedziny. Sprzedaż w większości odbywa się w modelu „pull” nie „push”. Social Selling nie jest masowym, nachalnym wysyłaniem wiadomości. Social Selling nie działa liniowo, składa się z wielu różnych elementów ze świata cyfrowego i realnego, które budując wiele punktów styku prowadzą do relacji i kontraktów z potencjalnymi klientami.
Korzyści z Social Sellingu
Podstawową korzyścią z Social Sellingu jest budowanie rozpoznawalności – zarówno marki, jak i ekspertów oraz ekspertek.
Docieranie do grupy docelowej z własnym przekazem jest podstawą sukcesu w pracy każdego handlowca. W myśl zasady – bądź tam, gdzie są Twoi klienci. W biznesie wybór kontrahenta do współpracy często poprzedzony jest researchem, który zaczyna się na długo przed tym zanim oficjalne RFP trafia na rynek.
Dlatego tak ważna jest obecność w mediach społecznościowych, by narzucać narracje i by klienci wiedzieli jakie pytania zadawać na podstawie treści Twoich ekspertów, a nie konkurencji. Badania Forrestera pokazują, że 49% organizacji B2B ma programy social sellingowe, a 28% pracuje nad ich uruchomieniem.
Jak wdrożyć Social Selling do swojej firmy?
Warto zadbać o “sponsoring”, czyli poparcie z możliwie wysokiego szczebla (idealnie zarządu). Właścicielami tematu powinni być szefowie – zarówno po stronie sprzedaży, jak i marketingu.
Zwykle zaczynamy rozmowy od pokazania osobom kierującym firmą, możliwości i cele – tak, by wspólnie doprecyzować, w którym kierunku chcemy podążać. To ważne by na początku wszyscy mieli wspólny mianownik i wiedzieli w jakim kierunku chcemy wiosłować. Następnie pokazujemy realne przykłady sukcesów i twarde dane. Bo Social Selling się opłaca. Ważna jest komunikacja zasad udziału w programie, rekrutacja uczestniczek i uczestników, szkolenia, warsztaty, które sprawią, że Twoi ludzie będą czuli się komfortowo w social mediach.
Nie można też zapomnieć o konkretnych celach, mierzeniu rezultatów, wyznaczaniu KPI programu. Brzmi skomplikowanie? Nie martw się. Ekipa Sharebee odpaliła dziesiątki takich projektów. Nie zostawiamy naszych Klientów na lodzie, tylko działamy ramię w ramię.
Jak mierzyć wyniki programu Social Selling?
Znamy handlowców i wiemy, że nic tak na nich nie działa, jak rosnące słupki i grywalizacja. KPIje i targety to ich codzienność.
Tu z pomocą przychodzi platforma Sharebee. Które treści są najchętniej publikowane a które generują największe zaangażowanie? Którzy pracownicy są aktywni, a którzy efektywni? Którzy budują sieć kontaktów wśród potencjalnych klientów?
To wszystko i wiele więcej dostarcza Sharebee – platforma, która stanowi centrum zarządzania programami Social Selling.
Jak wdrożyć program Social Selling w Twojej firmie.
Wyznaczenie celów i określenie liczby ambasadorów i ambasadorek, komunikacja do pracowników, rekrutacja do programu, ankieta, warsztaty, animacja to niektóre z elementów, które warto wziąć pod uwagę wdrażając program SS w Twojej firmie.
Te elementy układają się w roadmapę z przypisanymi datami. Nie stresuj się, wesprzemy Cię na każdym etapie tak, by był to najlepszy program firmowy jaki zrobiliście 😎.
Przygotowaliśmy eBooka, który odpowie na najważniejsze pytania i pomoże Ci przygotować się do wdrożenia.
Chce porozmawiać o programie Social Selling w swojej firmie. Skontaktujecie się ze mną.
Praktyczne warsztaty z LinkedIn
Jesteśmy praktykami. Działamy na LinkedIn od lat, prowadząc profile osobiste i firmowe. Wiemy, jak robić to dobrze, dbając o autentyczność i zaangażowanie.
Nie robimy szkoleń tylko warsztaty, które uczestnicy oceniają na 9.2 w 10 stopniowej skali. Przeprowadzamy około 100 zamkniętych warsztatów rocznie dbając o ich jakość, merytorykę i zaangażowanie uczestników.
Niezależnie od tego, czy spotykamy się online czy offline, zawsze działamy na żywym organizmie. Metamorfoza profilu i spojrzenia na social media gwarantowane!
Handlowcy, którzy realizują social selling na LinkedIn, generują o 45% więcej szans sprzedażowych.
Źródło: LinkedIn Sales Solutions
Po co nam Social Selling – jakie cele możemy osiągać?
Wykorzystywanie mediów społecznościowych do pozyskiwania klientów biznesowych działa. Takie są fakty, a z nimi trudno dyskutować.
Kluczowi gracze na rynku, tacy jak Microsofty czy IBM, wprowadzili sociall selling do swoich działań już kilkanaście lat temu. Trend ten coraz silniej widać w Polsce. Skończył się czas cold mailingu i oczekiwania na klienta. Teraz liczy się rozpoznawalność, aktywność i budowanie marki eksperta / ekspertki.
Handlowcy są tam, gdzie klienci
Jeśli Twoje produkty są online, Twoi klienci są online to czy Twoi handlowcy nie powinni być online?
Linkedin jest jak duża konferencja branżowa gdzie jest mnóstwo Twoich klientów. Twoi handlowcy muszą wiedzieć jak nawiązać z nimi relacje.
Skracanie cyklów sprzedaży
Social Selling sprawdza się w sprzedaży hunterskiej, ale farmerzy też mogą mieć całkiem konkretne korzyści.
Najważniejsze to skracanie cyków sprzedażowych, niwelowanie dystansu i wzmacnianie relacji z istniejącymi klientami.
Generowanie jakościowych leadów
Masowe docieranie do osób, które nie znają Twojej marki i produktów, to droga donikąd i przepalanie budżetów. Skuteczność cold mailingu i cold callingu spada z roku na rok.
Szczególnie w B2B takie sposoby już się nie sprawdzają. Social selling opiera się na świadomym budowaniu sieci kontaktów. Zapraszaniu obecnych i potencjalnych klientów do pozostania w relacji. Ocieplanie leadów, które w długim okresie przekłada się na zapytania i zamówienia.
Brand awareness
Możesz zwiększyć rozpoznawalność marki wśród grupy docelowej, ponieważ suma zasięgów postów handlowców daje niesamowitą skalę.
Zamiast robić „głośniej” w firmowej komunikacji, włączasz mnóstwo mniejszych głośników, które docierają bardzo szeroko do grupy docelowej. Odpowiednio monitorując ten proces wiesz, które komunikaty generują zapytania i sprzedaż.
Thought Leadership
Chcesz by Twoja firma narzucała narracja w danym obszarze czy branży?
Chcesz by Twoi handlowcy stawali się głosem branży, wyznaczając kierunki, zadając te pytania, które właśnie Wy chcecie postawić? Social Selling to narzędzia i wiedza, która pozwoli im w krótkim czasie wyprzedzić konkurencję.
Czy to działa? Jakie są realne korzyści?
Handlowcy, którzy potrafią skutecznie wykorzystać Social Selling do swoich działań, mają o 45% więcej szans na sprzedaż, 51% prawdopodobieństwa realizacji swoich targetów oraz 78% szans na prześcignięcie konkurencji, która nie korzysta z mediów społecznościowych.
Źródło: LinkedIn Sales Solutions
Jak wygląda współpraca z Sharebee?
Jesteśmy z Tobą na każdym etapie – od tworzenia strategii, po wybór ambasadorów, poprzez tworzenie contentu i mierzenie wyników.
Spotkanie wstępne
Wy mówicie, a my słuchamy i zadajemy pytania. Pokazujemy możliwości platformy Sharebee i przykłady procesów. Wysyłamy materiały oraz brief, który wypełniasz Ty.
Zakres współpracy
Omawiamy i precyzujemy elementy wchodzące w skład projektu, liczbę osób, kamienie milowe harmonogramu.
Przejrzysta wycena i formalności
Dostajesz ofertę opisująca zakres i wycenę poszczególnych elementów na teraz i na przyszłość. Wszystko jest transparentne i zdefiniowanie. Omawiamy draft, ustalamy warunki i podpisujemy umowę.
Roadmapa wdrożenia programu Social Selling
Ustalamy konkretne etapy, terminy i odpowiedzialności po obu stronach.
Uruchamiamy platformę
Szykujemy bibliotekę treści, szkolimy Twoich pracowników, robimy testy i wyznaczamy cele w programie.