Przejdź do treści

Program Social Selling – case study Dell Technologies & Monday Group

Sharebee
Social Selling w Dell Technologies Katarzyna Sitarska

Maria Szałygin-Brygider jest Partner Marketing Managerem w Dell Technologies i zajmuje się prowadzeniem projektu Social Selling w regione CEE. Katarzyna Sitarska jest konsultantem Social Sellingu z ramienia monday group. Podczas 6. edycji #LinkedinLocalVirtual opowiadały o tym, jak przebiegało wdrożenie programu SS w kanale partnerskim Dell Technologies.

Zobacz nagranie wystąpienia na 6. edycji Linkedin Local Virtual:

Chcesz wiedzieć, czym jest Social Selling i dlaczego warto go wdrożyć w Twojej firmie? Sprawdź, jak robimy to w Sharebee.

 

 

Social Selling w Dell Technologies – jak to się zaczęło?

Temat Social Sellingu w Dell Technologies pojawił się w marcu 2020 roku, czyli w okresie pandemii. Digital musiał iść do przodu i wszyscy dostaliśmy motywacji do działań online.

Przychodzili do nas handlowcy zarówno z Della, jak i z firm partnerskich, pytając w jaki sposób mogą wpływać na klientów, w jaki sposób mogą się z nimi spotykać, szukając w marketingu wsparcia w tym temacie.

Wtedy zorganizowaliśmy pierwsze godzinne szkolenia dla partnerów z Social Sellingu, które poprowadziła Katarzyna Sitarska. Okazało się ogromnym sukcesem- aż 98% uczestników po szkoleniu chciało rozwoju wiedzy i wsparcia w treściach. Tak rozpoczął się program Social Selling Experts – nie jednorazowa kampania, tylko cały program digitalowej transformacji partnerów – zarówno w działach sprzedaży, jak i marketingu.

Cele programu:  

  • rozwijanie umiejętności w obszarze wykorzystywania digitalu – głównie LinkedIna oraz dopasowanego contentu w procesach sprzedaży,
  • wsparcie partnerów w budowaniu wiarygodności i tworzeniu marki zaufanego doradcy w świecie online,
  • budowanie procesu na styku marketingu i sprzedaży w firmie partnera, tak aby obydwa działy mogły pracować na przychody dla firmy.
 

 

Na podstawie tych celów powstał program Social Selling Experts oparty na trzech filarach:

 

 

  • platforma szkoleń video on-demand, gdzie są filmy szkoleniowe, materiały i quizy,
  • platforma Sharebee, gdzie mamy gotowy do publikacji content,
  • opieka ekspertów i zarządzany proces wdrożenia, na który składa się analiza, audyt dojrzałości cyfrowej z rekomendacjami i konsultacje grupowe.

Plan wdrożenia programu Social Selling w Dell Technologies

Jak mówi Maria Szałygin-Brygider:

Najważniejszą kwestią jest to, że od początku w program zaangażowany jest nie tylko marketing, czyli ja jako osoba prowadząca marketing partnerski oraz dyrektor marketingu Marcin Morawski, ale całość programu zbudowana jest wspólnie z Dariuszem Okrasą, który jest szefem sprzedaży kanału partnerskiego w Dell Technologies. Jego niesamowite nastawienie, mindset i absolutna otwartość sprawiły, że byliśmy w stanie wspólnie stworzyć ten program digitalowy.

Plan wdrożenia programu w Dell Technologies
  • Strategia

Wypracowanie celów i założeń. Mechanika finansowania MDF. Pomiary.

  • Promocja

Eventy. Komunikacja od działu sprzedaży do Partnerów. Komunikacja e-mail. Social Media. Webinary.

  • Rekrutacja

Otwarcie programu podczas webinaru. Lista rejestracji. Ograniczona liczba miejsc.

Naszym celem było zgłoszenie się 10 firm do pilota programu, a zgłosiło się ich aż 15. Postrzegamy to jako bardzo duży sukces.

Wyniki programu Social Selling po dwóch latach

W programie mamy już 36 firm, w tym są to 33 firmy partnerskie oraz trzech dystrybutorów. W programie jest aż 4006 osób, a poziom ukończonych szkoleń jest to bardzo wysoki procent, bo 81%.

Jesteśmy bardzo dumni, że osoby które dołączyły do programu, faktycznie z niego korzystały, realizowały kolejne etapy i ukończyły aż tak duży procent treści oraz szkoleń, które były dla nich przez nas przygotowane.

Jeśli chodzi o liczbę publikacji na Linkedin z platformy, to jest ich 7 460 i prawie 6,5 miliona zasięgu. Ten program dał nam możliwość dokładnego wyliczenia pipeline’u i tego ile biznesu przyniósł zarówno nam, jak i naszym partnerom. Pokazujemy to na wewnętrznych spotkaniach i zawsze robi to wrażenie.

Wyzwania w programie Social Selling

Oprócz sukcesów w programie były też wyzwania, o których warto wspomnieć.

Oczekiwania w stosunku do efektów.

Na początku celem firmy jest generowanie leadów i to często prowadziło do nieporozumień.

Program Social Sellingowy to nie jest program Lead Generation. Oczywiście LinkedIn i działania handlowców w digitalu wspierają pozyskiwanie nowych klientów, ale mogą też wspierać utrzymanie czy rozwój sprzedaży u istniejących klientów.

Włączanie Social Sellingu do istniejących projektów, które się dzieją, jest właśnie taką strategią zrywania najbardziej dojrzałych owoców. Zaczynamy od nowego narzędzia z istniejącymi klientami, dopiero potem włączamy nowych klientów, jak handlowcy zaznajomią się z tym światem digitalowym.

Obsługa partnerów na dużą skalę, z zachowaniem jakości

W pewnym momencie musieliśmy mocno pogłówkować nad tym, w jaki sposób wypracować te procesy, żeby pracować z całym zespołem, nie z jednostkami.

Dzięki temu, że mamy platformę szkoleniową, jesteśmy w stanie monitorować poziom ukończenia szkoleń i wyciągać wnioski. Np. warunkiem uczestnictwa w sesji Q&A było ukończenie modułów szkoleniowych.

  1. Mierzenie rozwoju kompetencji social sellingowych

Na tak dużej skali świetnym rozwiązaniem jest platforma Sharebee, która absolutnie jest numerem jeden, jeśli chodzi o mierzenie statystyk. Mamy wgląd do tego jak rosną sieci handlowców, co i jak publikują, jak wygląda ich progres. Możemy też monitować ich postępy i działania w programie.

  1. Częściowe zaangażowanie Zarządu i szefów sprzedaży

Musimy sobie zdawać sprawę z tego, że program social sellingowy to jest program change managementowy. Czyli mamy zmianę w trzech warstwach:

  • Zmiana mindsetu
  • Nowe kompetencje
  • Nowe nawyki

Dlatego niezbędne musi być kaskadowe podejście i wsparcie Zarządu i szefów sprzedaży. Ich rolą jest wsparcie w motywacji, omawianie postępów na spotkaniach, aktywność na LinkedIn i monitoring wskaźników.

Najlepsi szefowie sprzedaży chcą całą strategię social sellingową włączyć do swojej istniejącej strategii sprzedaży

Ze strony zarządu powinna wyjść informacja o tym, że program to nie jest chwilowe uniesienie, tylko że Social Selling jest zakorzeniony w strategii firmy i nie zniknie po dwóch czy trzech miesiącach pracy.

Wpływ programu Social Selling na Sprzedaż

 

 

Po 18 miesiącach trwania programu pilotażowego przeprowadziliśmy badanie wewnętrzne, które zrobiliśmy na grupie reprezentatywnej 10 osób. Porównaliśmy grupę Social Selling i  grupę, która nie brała udziału w programie. Oto wyniki:

  • win rate wyższy o 25% w grupie Social Selling,
  • średni czas trwania cyklu sprzedaży krótszy o 29% w grupie Social Selling,
  • średni czas trwania wygranych krótszy o 31% w grupie Social Selling,

Logiczne jest to, że w momencie kiedy handlowiec pracuje sobie z całym komitetem zakupowym na LinkedIn, ma wszystkich w sieci kontaktów, publikuje treści regularnie, buduje relacje poprzez angażowanie się w content, to wiemy że wywiera wpływ na cały komitet zakupowy. Jest to związane z tym, że po drugiej stronie minimalizowane jest to ryzyko podejmowania decyzji przez klienta.

Podsumowując: warto w trakcie programu badać różne wskaźniki i robić to w sposób przemyślany – zbierać opinie o programie, badać rozwój kompetencji social sellingowych, sprawdzać wpływ na sprzedaż. 

Pamiętajmy o tym, że jest to program transformacyjny, a nie jednorazowa kampania. Czas jest potrzebny do wypracowania efektów.

Podsumowanie wystąpienia

Maria Szałygin – Brygider i Katarzyna Sitarska podzieliły się konkretnymi wskazówkami dla tych, którzy zastanawiają się nad wdrożeniem programu Social Selling w swojej firmie. Sylwia Chmielewska zebrała je w efektownej notatce wizualnej:

Sharebee
Udostępnij:
Newsletter

#ShowMeTheHoney

Praktyczny newsletter dla sprzedaży i marketingu