Zarządzanie programem Employee Advocacy – wywiady z ownerkami
Zajmujesz się zarządzanie programem ambasadorskim, lub dopiero się do tego zabierasz? Jeżeli odpowiedź jest twierdząca, to jesteś w dobrym miejscu – zebraliśmy dla Ciebie najlepsze praktyki.
Często jest tak, że szykując się do danego projektu, który jest dla organizacji czymś nowym, robimy głęboki research i szukamy gotowych rozwiązań. W Polsce obszar Employee Advocacy nadal jest stosunkowo świeży, dlatego nie zawsze znaleźć można realne przykłady z polskiego rynku. A jak wiadomo – rozwiązania zza Oceanu nie zawsze sprawdzają się w naszych realiach.
Dlatego zorganizowaliśmy webeenar Programy Employee Advocacy – case study z polskiego rynku, który 7 marca 2024 r. poprowadził Mateusz Jabłonowski – konsultant i praktyk Employer Brandingu. Jego nagranie znajdziesz tutaj.
Na jego potrzeby Mateusz przeprowadził wywiad z ownerkami programów ambasadorskich, którym zadał następujące pytania:
- 1. Co jest najtrudniejsze w prowadzeniu programu Employee Advocacy?
- 2. Czy jest coś, co teraz zrobiłabyś inaczej?
- 3. Co program ambasadorski przyniósł organizacji? Jakie cele zrealizował?
Swoimi doświadczeniami podzieliły się:
- Anna Kumięga, Employer Branding Associate Manager w Deloitte Poland,
- Aleksandra Borkowska, Specjalista ds. Employer Branding i Projektów HR w GLS Poland,
- Gabriela Grzeszcz-Chochowska, Internal Communication & Employer Branding Specialist w All For One Poland,
- Martyna Skalska, Employer Branding Senior Specialist – Poland & Baltics w Philip Morris International,
- Milena Kulon, Employer Branding Specialist w Prowly,
- Aleksandra Chuda, Ekspertka ds. Komunikacji online w Bank Gospodarstwa Krajowego.
- Zapraszamy do lektury! A w przypadku dodatkowych pytań piszcie na hello@sharebee.pl, chętnie odpowiemy/pokażemy możliwości naszej platformy!
Co jest najtrudniejsze w prowadzeniu programu Employee Advocacy?
Największym wyzwaniem jest utrzymanie motywacji członków programu po opadnięciu początkowej ekscytacji z nim związanym oraz czas – zarówno biznesu na angażowanie się w takie tematy, jak i mnie jako koordynatorki na spięcie programu.
Aleksandra Borkowska:
Zdecydowanie utrzymanie zaangażowania ambasadorów. Było dużo chęci i energii na początku (czego są też efekty w postaci ilości postów na start) jednak obecnie aktywnych ambasadorów jest mniej. Wynika to zazwyczaj z deklarowanego „braku czasu”.
Wyzwaniem jest również zaangażowanie do programu kadry menedżerskiej. Wśród ambasadorów nie ma nikogo z C-level.
Gabriela Grzeszcz-Chochowska:
Chyba najtrudniejsze jest utrzymanie zaangażowania wśród większej liczby ambasadorów. Zdarza się, że ktoś już tak mocno wszedł w świat Linkedina, że działa praktycznie samodzielnie na wysokim poziomie. Są jednak ambasadorzy, którzy tworzą z różną częstotliwością, brakuje im motywacji, ale po to jesteśmy. Aby ich wspierać, robić wspólne burze mózgów, wymieniać się wiedzą i spostrzeżeniami.
Martyna Skalska:
Utrzymanie stałego zaangażowania większej grupy pracowników w programie employee advocacy. Wyzwaniem jest to, jak pogodzić ich indywidualne potrzeby.
Milena Kulon:
Zdefiniowanie systemu gamifikacji – nie korzystamy z żadnego narzędzia, plus chcieliśmy, żeby program zawierał w sobie nie tylko aktywność na mediach społecznościowych, ale także działalność jako speaker czy twórca treści. Trudno było zdefiniować, jakie działania włączyć do programu i jak je punktować. Na początku testowaliśmy pierwsze ustalenia, wysłuchaliśmy feedbacku od ludzi i dostosowaliśmy się do ich uwag – zmienialiśmy zasady punktacji juz po launchu programu.
Monitoring wyników – nie mamy narzędzia, więc zliczamy wyniki ręcznie, zbierając dane od ambasadorów. To jest wyzwanie, bo po pierwsze, nie każdy pamięta, żeby zaraportować swoją aktywność, nie każdy ma czas, a po drugie, wyniki mierzymy w danym momencie. Na przykład, zasięgi mamy w pliku zaraportowane na dany moment, a nie wiemy, jak one dalej pracują.
Po pewnym czasie zawsze następuje moment, w którym wyczerpuje się efekt świeżości, więc utrzymanie zaangażowania i motywacji stanowi wyzwanie. Dodatkowo, my nie dostarczamy ambasadorom gotowych treści, jedynie co jakiś czas wrzucamy inspiracje tematów. Zależy nam na tym, żeby tworzyli treści sami, nie wpływając w żaden sposób na ich narrację. Chcemy, żeby ich aktywność była autentyczna, dlatego zostawiamy ich profile w ich rękach, co powoduje, że trudniej jest zaangażować ambasadorów do regularnego publikowania, a gdy spada motywacja, nie mają „awaryjnego” gotowego posta, którym mogliby podtrzymać aktywność na profilu.
Aleksandra Chuda:
Motywacja uczestników do publikowania na Linkedinie – zwłaszcza w początkowej fazie bycia Rzecznikiem BGK.
Staramy się „robić hałas” o programie w organizacji (komunikacja wew., wideo z rzecznikami, mówienie o plusach bycia na Linkedinie). Moduł grywalizacji w Sharebee, też nam pomaga w motywowaniu pracowników .
Dużym wyzwaniem jest też dla nas pisanie o projektach BGK, tak aby nie naruszyć tajemnicy bankowej (jako bank i instytucja publiczna obowiązuje nas wiele regulacji: prawo bankowe, regulacje KNF itp.). Zdarza się, że musimy rezygnować z ciekawych tematów ze względu na uregulowania prawne.
Czy jest coś, co zrobiłabyś inaczej?
Myślę, że przy takim projekcie najkorzystniejsze byłoby zaangażowanie od strony organizacyjnej 2-3 osób (jeśli organizacja jest duża i Ambasadorów jest tak jak u nas 50) – w szczególności jeśli chodzi o dbanie o cotygodniowe animowanie grupy i podrzucanie ciekawostek/artykułów z zakresu marki osobistej.
Aleksandra Borkowska:
- Zaproszenie Zarządu do udziału w warsztatach wprowadzających.
- Większa edukacja wśród HRBP i osób rekrutujących co do aktywności na LinkedIn.
- Usprawnienie procesu dotyczącego wyboru motywu przewodniego programu. Wskazanie ambasadorom gotowych opcji do wyboru.
Gabriela Grzeszcz-Chochowska:
Wprowadziłabym od początku programu spotkania feedbackowe, aby móc wspólnie rozwiązywać problemy czy ustalać cele.
Martyna Skalska:
Zaangażowanie samych pracowników z różnych działów na dzielenie się tematami z nami jako zespołem projektowym.
Więcej spotkań offlinowych w mniejszych grupach – podsumowanie działań w programie
Milena Kulon:
Narzędzie z pewnością ułatwiłoby sprawę i pomogłoby w utrzymaniu motywacji. Tutaj jednak wyzwaniem jest to, że niektórzy nasi ambasadorzy są aktywni na różnych platformach (TikTok, Instagram, Behance, YouTube), które nie są uwzględniane w standardowych narzędziach do zliczania aktywności, więc część aktywności i tak musiałaby być raportowana ręcznie.
Aleksandra Chuda:
Do pilotażu programu, który odbył się w 2022/23 zaprosiliśmy osoby na których obecności nam zależało – dyrektorzy programów modelu biznesowego, przedstawiciele strategii itp. W pierwszej edycji zorganizowałyśmy rekrutację otwartą.
Wniosek: osoby, które same się zgłosiły są bardziej zmotywowane i tym samym bardziej aktywne na LinkedIn.
Co program ambasadorski przyniósł organizacji? Jakie zrealizował cele?
Pierwsza edycja programu jeszcze trwa natomiast to co już widzę, że udało się nam zrealizować to budowanie wizerunku ekspertów i marek osobistych specjalistów (konsultanci, starsi konsultanci) i menedżerowie, czyli osób, które do tej pory oprócz ogólnodostępnych szkoleń nie miały większego wsparcia w tym zakresie.
Zaczęli oni publikować, ośmielili się do tworzenia własnych postów i dzielenia się swoją wiedzą. A to wpływa na budowanie naszej marki pracodawcy, w szczególności u osób z doświadczeniem zawodowym.
Aleksandra Borkowska:
Cele projektowe brzmiały:
- Generowanie pozytywnego wizerunku i zwiększenie świadomości marki poprzez intensyfikację aktywności w mediach społecznościowych oraz zaangażowanie HRBP i pracowników jako autentycznych ambasadorów firmy.
- Zwiększenie zaangażowania pracowników w social mediach, a tym samym dotarcie marki GLS Poland do szerszej sieci odbiorców (potencjalnych pracowników, klientów, partnerów biznesowych).
- Wzrost liczby osób obserwujących profil firmowy GLS Poland na LinkedIn.
I to wszystko się dzieje, monitorujemy te wskaźniki.
Co nie było określonym celem, a się zadziało:
- Integracja wśród pracowników / ambasadorów, poznanie się, szczególnie w organizacji rozproszonej jaką jesteśmy.
- Zbudowanie dobrych praktyk z zakresu HR i EB: pokazanie że ufamy Pracownikom i że chcemy tworzyć nowoczesne miejsce prac
- Wskazanie grupy pracowników chętnych do dodatkowych działań, np. wystąpień na konferencji czy udzielania prelekcji. To ta grupa jako pierwsza pytana jest o jakąś aktywność i zwykle z sukcesem.
Gabriela Grzeszcz-Chochowska:
Nasz program miał dwa cele – zewnętrzny i wewnętrzny. Zewnętrzny – zbudowanie świadomości o możliwościach pracy u nas, jako firmy IT & największego zespołu SAP w Polsce i wiodącego partnera SAP w Europie. Mimo, że na rynku SAP & IT jesteśmy od prawie 30 lat, to pod koniec 2021 roku przeszliśmy rebranding i z SNP zmieniliśmy się na All for One. Mało kto nas znał. Brakowało nam miejsca, w którym możemy autentycznie mówić o tym, kim jesteśmy i jak się u nas pracuje. Linkedin wypełnił tę przestrzeń. Dzięki platformie do treści widzimy to w liczbach wyświetleń, a przede wszystkim w źródłach aplikacji w systemie ATS.
Poza tym, program zrealizował też cel wewnętrzny – ambasadorzy w ankiecie wskazali, że dzięki programowi czują się bardziej związani z firmą i są bardziej zaangażowani w jej działania. Są też naszą grupą testową – poza strategią, ankietami do pracowników – z nimi konsultujemy wszystkie inicjatywy przed wprowadzeniem, dowiadują się jako pierwsi i nierzadko z tego korzystają (gdy mamy ograniczoną liczbę miejsc).
Martyna Skalska:
- Rozpoznawalność marki pracodawcy na zewnątrz
- Budowanie marek personalnych pracowników
- Wystapienia na konferencjach, webinarach, artykuły – relacje, współprace
- Zwiększenie liczby aplikacji/CV Linkedin
- Zwiększenie ruchu na stronie karier (posty przekierowywały na stronie)
Milena Kulon:
Większa widoczność marki i brand awareness – treści generowanych przez pracowników, docierają do nowych osób, a my nie mając budżetu na reklamę, zyskujemy „darmową” reklamę dzięki ich aktywności. Mamy coraz wyższe wyniki jeśli chodzi o odwiedziny na naszej stronie careers, coraz więcej nowych użytkowników strony careers, coraz więcej wyszukań haseł związanych z pracą w prowly w social mediach.
Otrzymuję co jakiś czas wiadomość od ambasadorów, czy innych osób z teamu, że ludzie poznali nasz produkt, naszą firmę dzięki aktywności konkretnych pracowników w mediach społecznościowych.
Ambasadorzy bardzo pozytywnie odbierają program – doceniają to, że jako firma dbamy o ich rozwój nie tylko w ramach roli, w której pracują, ale wspieramy rozwój innych, uniwersalnych kompetencji, co wpływa na ich pozytywne employee experience.
Aleksandra Chuda:
Program pomaga realizować cele strategii komunikacji zewnętrznej: wzmacnianie wizerunku banku jako instytucji wspierającej zrównoważony rozwój oraz angażującego się społecznie. Budowanie znajomości oferty BGK dla przedsiębiorców planujących eksport i ekspansję zagraniczną.
Zależy nam na budowanie eksperckiego wizerunku banku, czyli instytucji, w której pracują specjaliści z różnych branż m.in. cyberbezpieczeństwo, HRy, marketing i PR, zarządzanie funduszami europejskimi, produktami eksportowymi, finansowanie przedsiębiorców, przemysłu itp.
Dodatkowo, uczestnicy programu jeszcze bardziej identyfikują się z bankiem i są bardziej zorientowani, co się dzieje w organizacji i jej otoczeniu. Przykład: jeśli mamy jakieś wyróżnienia (np. Top Employer), czy ważne wydarzenia i związane z nimi ciekawostki (np. posty o 100-leciu BGK), to rzecznicy – poprzez Bibliotekę Treści z Sharebee – od razu się o tym dowiadują i chętnie dzielą ze społecznością na LinkedIn.
Zaangażowanie w programach Employee Advocacy
Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak utrzymać zaangażowanie w programie Employee Advocacy, to zapraszam na webeenar, podczas którego dobrymi praktykami podzieli się Olga Roloff-Woszczyk, Employer Branding Specialist w Allegro.
Widzimy się online 14 marca 2024 r.! Zarejestruj się tutaj.
A jeżeli chcesz omówić rodzaje wsparcia, jakie oferujemy ownerom programów Employee Advocacy, to umów bezpłatną konsultację.