WEBEENAR Algorytm LinkedIna 2025 – zmiany i nowości
Podsumowanie webeenaru
Algorytm LinkedIna to temat, który zawsze rozgrzewa tłumy 🔥i zawsze generuje dyskusje. Dlatego rozpoczyna tegoroczny cykl webeenarów Sharebee.
Warto wiedzieć na jakie formaty i tematy stawia platforma, żeby wpleść je w swoją strategię komunikacji. Praktycznymi wskazówkami podzielił się Bartek Ziemiański, trener LinkedIn z Sharebee.
Czego dowiesz się z webeenaru:
- LinkedIn w Polsce i na świecie – kluczowe dane na 2025 r.
- Jaki zmiany i nowości szykuje platforma
- Na co szczególnie warto zwracać uwagę, tworząc publikacje
- Co z tym AI – wspiera czy przeszkadza w działaniach na LinkedIn?
LinkedIn 2025 w liczbach
- Ponad 1,2 miliarda kont na świecie w styczniu 2025 r.
- Na polskim LinkedIn zarejestrowanych jest ponad 8,1 mln użytkowników – przyrost o 1,3 mln rocznie (średnio 108 tysięcy nowych rejestracji miesięcznie w Polsce).
- Jesteśmy na 25. miejscu globalnie – do zagospodarowania jest jeszcze sporo.
- W UK 73% populacji ma konto na LinkedIn, w Danii 69%, we Francji 56%, a w Niemczech 26%.
Średnia to 18% populacji.
Jak widzicie, pomimo tego, że tempo wzrostu jest szybkie, to mamy jeszcze dużo do zrobienia. Kont jest coraz więcej, jednak średnia związana z publikowaniem pozostaje bez zmian.
Tylko 1-3% użytkowników LinkedIna aktywnie publikuje treści.
To sprawia, że nadal stosunkowo łatwo jest zaistnieć w swojej niszy, a nawet zdobyć tytuł LinkedIn Top Voice, bo w Polsce mamy ich tylko 7.
Zmiany na LinkedIn
LinkedIn robi porządki – zarówno w kontekście botów, jak i treści.
LinkedIn chwali się, że w 2024 r. z platformy usunięto 40 milionów fałszywych kont. Miejmy nadzieję, że wpłynie to nie tylko na jakość treści, ale również na mniejszy zalew spamu i wiadomości sprzedażowych niedopasowanych do naszych profili.
Ważną zmianą jest wprowadzenie wyszukiwania po słowach kluczowych zamiast hasztagów.
Powinniśmy pamiętać o odpowiednim doborze słownictwa w opisie naszego profilu i przy tworzeniu publikacji, aby algorytm lepiej je pozycjonował i pomagał zyskiwać im zasięgi w wybranej przez nas grupie docelowej.
Tutaj znajdziesz poradnik – profesjonalny profil na LinkedIn.
Dlaczęgo zasięgi na LinkedIn spadają?
Teoretycznie zmianą jest również ścinanie zasięgów niemerytorycznym wpisom, które stają się viralami. LinkedIn ogłosił to już rok temu, jednak patrząc na naszą LinkedInową rzeczywistość, możemy mieć obiekcje czy naprawdę tak się stało i merytoryczność publikacji jest jakoś wyjątkowo premiowana. Dlatego rekomendujemy mix treści i formatów – od tych eksperckich, po lżejsze i life stylowe, zawsze jednak dopasowanie do naszych celów obecności na platformie.
Wideo na LinkedIn w 2025
LinkedIn wprowadza stopniowo feed video. Jest on już dostępny w anglojęzycznej wersji LinkedIn zarówno na desktopie jak i w wersji mobile.
Ilość publikacji związanych z tym formatem wzrosła w zeszłym roku o 36% w porównaniu z 2023. Trend ten powinien się utrzymywać również w 2025. Wideo będzie premiowane ze względu na długi czas zatrzymania uwagi użytkownika. W przyszłości pojawią się również rozbudowane statystyki dotyczące czasu spędzanego podczas konsumowania tej treści. Jest to jeden z rozwijających się obszarów, który warto zagospodarować i znaleźć na niego miejsce na swoim profilu.
Algorytm LinkedIna – skąd czerpać wiedzę o algorytmie?
Polecamy z pewnością odwiedzić blog inżynierów (tutaj link), Warto również zasubskrybować LinkedIn Explorera w którym Grzegorz Miecznikowski zaspokaja nasza ciekawość dotyczącą zmian w algorytmie i opowiada o panujących trendach. Obserwujcie również company page Sharebee, gdzie dzielimy się nowinkami na bieżąco.
Na co zwraca uwagę algorytm LinkedIna?
- Zobacz więcej
- Czas sesji na treści – Dwell time
- Komentarze
- Reakcje
- Udostępnienia
- Kliknięcia w zdjęcia i slajdy na dokumentach PDF
- Zapisz na później + Obserwuj
- Przejście na profil.
Każda z reakcji powyżej w ciągu 1h. Części składowych tego co wpływa na pozycjonowanie naszej treści jest naprawdę wiele. Powinniśmy pamiętać o jeden prostej zasadzie. Zasadzie pierwszej godziny. To ona jest kluczowa dla zasięgowego sukcesu naszej publikacji.
Na podstawie jej odbioru w tym okresie jesteśmy w stanie zdecydować (a raczej algorytm robi to za nas) jak szerokie i duże zainteresowanie wygeneruje nasz post. Duży nacisk kładziony jest na dwell time, co oznacza że długa i angażująca uwagę treść jest najmocniej premiowana przez algorytm i to nawet w sytuacji, gdy odbiorca nie zostawi przy niej komentarza czy reakcji.
Typowe mity o algorytmie LinkedIna
- Link w komentarzu podnosi zasięg
- Link w postach obniża zasięg
- Planowane treści gorzej sobie radzą
- Musisz publikować codziennie
- Oznaczanie podnosi zasięg treści
Jak mierzyć efekty działań na LinkedIn?
Niestety większość wyżej podanych statystyk wpływających na zasięg naszych publikacji jest dla nas ciężka do zmierzenia. LinkedIn nie podaje nam danych na tacy, a poza liczbą komentarzy, reakcji i udostępnień nie pokazuje wprost jakie liczby wykręcają nasze publikacje. Co więc ma największy wpływ na zasięg? Szybkość reakcji! Więcej na temat eksperymentu, który potwierdza tę tezę Bartek opowiedział podczas webeenaru. Zachęcamy przy tym również do własnych eksperymentów sprawdzających co generuje nam największe zasięgi. Bartek zwraca nasza uwagę na czas publikacji jako jeden z kluczowych czynników sukcesu.
Na co zwracać uwagę podczas tworzenia publikacji?
- Niech twoje publikacje będą starterami rozmów! Budujemy wtedy społeczność zaangażowaną wokół tematów, w których jesteśmy ekspertami. To jest nasze audytorium i właśnie do tych osób chcemy dotrzeć aby wymienić się spostrzeżeniami i wzajemnie się od siebie uczyć.
Spotkanie w off-linie i usłyszenie „znam Cię z LinkedIna!” – bezcenne.
- Sukcesem nie jest 500 poleceń, a raczej pozyskany klient lub kandydat bo jest wart 100x więcej. Nie szukajmy zasięgu na siłę. Liczby polubień czy komentarzy nie są wartością samą w sobie. Oczywiście pomagają w realizacji naszych celów przekładając się na zwiększenie naszych szans, ale dużo ważniejszy jest wpływ kontaktów nawiązanych za pomocą portalu na biznesowe wydarzenia takie jak znalezienie klienta, kontrahenta czy wartościowego pracownika.
- Załóż, że nikt nie wie czym się zajmujesz. Publikuj treści, które pokażą jak rozwiązujesz potrzeby klientów. Biorąc pod uwagę jak dużo różnej maści osób może trafić na twój profil powinniśmy w każdej naszej publikacji pokazywać czym i jak się zajmujemy. Wtedy łatwiej będzie nas skojarzyć i zapamiętać. Pokazując swoją specjalistyczną wiedzę zachęcimy wizytujące nas osoby do wejścia w profil i obserwowania przyszłych publikacji.
Publikuj nie dla zasięgu. Publikuj dla odbiorcy, na którym Ci zależy.
Publikowanie na LinkedIn – o czym pamiętać w 2025
Nie zastanawiaj się nad tym, co algorytm może zrobić dla ciebie, tylko nad tym, co ty możesz zrobić dla algorytmu. Analizuj swoje działania, eksperymentuj, publikuj wg założonej strategii. Zasięgi nie są miarą sukcesu na LinkedIn, tylko relacje, które zbudujesz dzięki swojej aktywności. To portal społecznościowy i o tym trzeba pamiętać.
- Bądź autentyczna/y – dziel się przemyśleniami, pokazuj swoje pasje i pamiętaj – nie musisz dopieszczać wszystkich publikacji.
- Postaw na mix formatów – próbuj różnych rodzajów treści, być może niektóre mocniej zaangażują Twoją społeczność.
- Publikuj treści zgodne z charakterystyką Twojego profilu: branża/umiejętności.
- Dbaj o treści innych twórców – komentuj, reaguj, wchodź w interakcje.
- Zadbaj o haki w nagłówkach – zwiększysz dzięki temu „klikalność” swoich treści.
- Walcz o czytelne CTA – zaangażuj społeczność i zachęcaj do aktywnego przeglądania własnych treści przez innych użytkowników.
- Dostosuj treści do urządzeń mobilnych – dopasuj grafiki i video (mniej poziomych, więcej pionowych)
- Sprawdzaj inne dni i godziny publikacji – testuj kiedy publikacja najmocniej angażuje społeczność Polecamy również nasze raporty dotyczące różnych branż na LinkedInie, a przede wszystkim raport CEO vs Company Page pokazujący jaką wartość wnosi obecność naszego prezesa na LinkedInie.
Jeżeli webeenar to za mało, to zapraszamy na warsztaty LinkedIn, na których praktycznie omówimy wybrany obszar.