Przejdź do treści

Employee Advocacy – element strategii marketingowej na 2024 rok

Sylwia Chmielewska
Marketing Managerka w Sharebee
Employee Advocacy strategia marketingowa 2024 sharebee
W dzisiejszym świecie, w którym uwaga klientów jest unikatowym zasobem, strategie marketingowe ewoluują w stronę bardziej autentycznych i zaangażowanych praktyk. Ludzie bardziej ufają ludziom niż markom, to kwintesencja tego, czym jest dzisiaj Employee Advocacy.

To jeden z wielu powodów dla których tak wiele firm decyduje się na transformację swojego biznesu i wdrożenie programów Employee Advocacy czyli wykorzystanie potencjału pracowników do promowania marki w social mediach.

Dlaczego tworzenie “firmowych influencerów” staje się nieodłącznym elementem skutecznej strategii marketingowej? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w tym artykule.

Autentyczność i wiarygodność

Employee Advocacy to podejście  najczęściej realizowane przez osoby odpowiedzialne za komunikację lub Employer Branding  w firmie. Fundamentem programów Employee Advocacy jest postrzeganie pracowników jako wiarygodne źródła informacji o firmie. Dzięki prawdziwym historiom dotyczącym codziennej pracy pokazywaniem produktów oraz usług, czy dzieleniem się insightami, marka zaczyna nabierać ludzkiego wymiaru. Tego efektu nie da się uzyskać poprzez wynajmowanych influencerów, którzy reklamują swoją twarzą coraz to inne brandy.

Klienci ufają ludziom oraz ich doświadczeniom bardziej niż reklamom, co czyni pracowników autentycznymi i prawdziwymi ambasadorami marki.

Employee Advocacy sprawdza się podczas budowania relacji z klientem, ale również podczas przeprowadzania procesów rekrutacyjnych. Firmę tworzą ludzie, a dobra atmosfera w miejscu pracy to podstawa. Według statystyk aż 79% poszukujących pracy przeprowadza research, aby sprawdzić aktywność potencjalnych pracodawców w mediach społecznościowych.

Publikacje pracowników o firmie i miejscu pracy mogą mieć realny wpływ na podjęcie decyzji o rozpoczęciu współpracy. Nie można tego ignorować – szczególnie gdy chcemy trafić z naszą ofertą do młodszego pokolenia, ponieważ aż 69% z nich oczekuje obecności przełożonych w social mediach.

Employee Advocacy ma również realny i pozytywny wpływ na karierę zawodową pracowników, którzy są zaangażowani w regularne tworzenie treści. Potwierdza to aż 86% aktywnych użytkowników.

Budowanie relacji z otoczeniem

Ludzie to istoty społeczne, dlatego taką popularnością cieszą się social media. Warto wiedzieć, jak wykorzystać je w biznesie i robić to z głową. Zrozumienie potencjału, jaki kryje się w pracownikach danej organizacji, to fundament do realizacji programów ambasadorskich. Ich osobiste historie, doświadczenia i zaangażowanie, przekładają się na bardziej ludzkie i wartościowe relacje biznesowe.

Dzięki publikacjom na takich platformach jak np. LinkedIn możemy pokazać życie firmy “od kuchni”, przedstawić case study na żywym organizmie, budować marki eksperckie, czy po prostu uchylić rąbka tajemnicy z naszej codziennej pracy.

To sprawia, że klient czy kandydat nie traktuje firmy jak korporacyjnego tworu, lecz jest w stanie dostrzec, że daną markę tworzą wartościowi i autentyczni ludzie – a to jest najważniejsze.

Wzrost zasięgów i widoczność

Wyróżnij się albo zgiń. To stare marketingowe motto jest ciągle aktualne. Wiemy jednak dobrze, że kampanie reklamowe czy działania na company page nie wystarczają. Nawet, jeżeli nasze budżety są spore, to i tak działania oddolne, realizowane przez pracowników, dają więcej korzyści, a w rezultacie przekładają się na cele biznesowe.

Dzięki aktywności pracowników w mediach społecznościowych, firma może zyskać znacznie większy zasięg. Udostępnianie treści związanych z marką przez pracowników przekłada się na organiczny wzrost widoczności i dotarcie do nowych odbiorców.

8 razy – nawet o tyle większe zasięgi zyskują posty pisane przez ludzi z firmy, w stosunku do postów publikowanych na company page.

Spójrzmy na to zagadnienie przez pryzmat liczb: kiedy 20 pracowników będzie udostępniać około 3 publikacje tygodniowo, zyskujemy mniej więcej 240 publikacji w miesiącu. Niech połowa z nich nawiązywać będzie do działań firmowych, lub pochodzić będzie bezpośrednio z biblioteki postów. Taka skala generuje zasięgi organiczne, o którym strony firmowe mogą tylko pomarzyć.

Sharebee to doskonałe narzędzie do efektywnej komunikacji B2B dla marki i umocnienia profilu eksperta dla pracowników. Jest bardzo proste w obsłudze, intuicyjne i – co najważniejsze – nieustannie rozwijane. Zespół Sharebee natomiast to kompetentni, kreatywni i po prostu fajni ludzie, z którymi praca jest przyjemnością.

Anna Marciniak
Mastercard

Biorąc pod uwagę powyższe informacje krystalizuje się wniosek, że wiadomości firmowe powinny być elementem komunikacji pracowników, zawartymi pomiędzy ich własnymi postami, pisanymi samodzielnie. Ważne jest tutaj przygotowanie biblioteki aktualnych postów, z których pracownicy mogą na bieżąco korzystać.

Motywacja i zaangażowanie pracowników

Włączenie pracowników w proces promocji marki pracodawcy może znacznie podnieść ich motywację i zaangażowanie. Widząc, że ich wkład ma realny wpływ na sukces firmy, są bardziej skłonni angażować się w codzienną pracę. Gdy dołożymy do tego element grywalizacji, robi się jeszcze bardziej ciekawie!

Zawsze powtarzamy, że programy Employee Advocacy to scenariusz, w którym wygrywają obie strony, bo praca nad marką osobistą przekłada się na markę pracodawcy.

Na platformie Sharebee każdy z pracowników firmy ma swoje prywatne konto, na którym zbiera punkty za każdą udostępnioną publikację. Im więcej postujesz – tym więcej punktów zyskujesz! Co dalej z tymi punktami? No cóż… to pozostaje kwestią indywidualną każdej z firm, które korzystają z pszczelej platformy, ale z wiarygodnych źródeł wiemy, że najbardziej pracowite pszczółki mogą liczyć na dodatkową porcję miodku.

Pomiar efektywności

Dzięki narzędziom analitycznym można mierzyć efektywność działań Employee Advocacy.

Jeśli handlowiec i marketer chcą być skuteczni, to muszą mieć odpowiednie narzędzia. Platforma Sharebee wspiera ten cel, bo pozwala monitorować efekty działań na LinkedIn.

Joanna Waszak
E.ON Polska S.A.

Platforma Sharebee została zaprojektowana w ten sposób, aby raportowanie wyników biznesowi było łatwe i przejrzyste. Pomaga w tym dashboard, na którym sprawdzać można konkretne dane. Od liczby wyświetleń publikacji, przez liczbę uzyskanych “lajków” i komentarzy, aż po kliknięcia w link.

Analityka jest istotna, ponieważ pozwala nam zrozumieć i ustalić jaki content jest ciekawy dla naszych odbiorców, a jaki sprawia, że po prostu scrollują dalej. W tym celu warto przeprowadzać analizę postów, wyciągać wnioski i wprowadzać ewentualne zmiany, które przybliżą nas do realizacji założonych celów biznesowych.

Rozpoczęcie programu Employee Advocacy

Na sam koniec, warto podkreślić, że Employee Advocacy to nie tylko trendy marketingowe, lecz raczej ewolucja spojrzenia na pracowników jako integralną część marki. Skuteczna strategia opiera się na budowaniu zaangażowania, autentyczności i współpracy zespołowej, co przekłada się na długoterminowy sukces firmy.

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem programu ambasadorskiego w 2024 roku?

Chcesz sprawdzić, jak możemy Ci w tym pomóc? Umów bezpłatne demo platformy .

Sylwia Chmielewska
Marketing Managerka w Sharebee
Udostępnij:
Newsletter

#ShowMeTheHoney

Praktyczny newsletter dla sprzedaży i marketingu