Przejdź do treści
Employee Advocacy
25 minut czytania

Korzyści Employee Advocacy – poznaj wszystkie

Anna Harężlak
Anna Harężlak
Marketing Managerka
Korzyści employee advoacacy

Korzyści z Employee Advocacy mogą być różne w zależności od miejsca w organizacji.

O tym jak wdrożyć Employee Advocacy w firmie pisaliśmy już w artykule na naszej stronie. Znajdziesz w nim też podstawowe informacje o tym, czym jest Employee Advocacy.

Z tego artykułu dowiesz się, jakie są korzyści z wdrożenia i prowadzenia programu Employee Advocacy dla poszczególnych pracowników, działów, a także dla zarządu.

Oto najważniejsze korzyści, które według nas mogą być czynnikiem decydującym dla powodzenia programu:

1. Korzyści z programu Employee Advocacy dla CEO i zarządu.

2. Co dzięki Employee Advocacy zyskuje HR.

3. Jakie korzyści z programu Employee Advocacy dla pracowników

4. Co program Employee Advocacy znaczy dla działu sprzedaży

5. Korzyści z programu Employee Advocacy dla marketingu

Korzyści Employee Advocacy – dla CEO i zarządu


Wprowadzenie programu Employee Advocacy to duży krok w employer brandingu. W pierwszej kolejności zajmiemy się CEO i zarządem w firmie, by pokazać te szczególnie istotne elementy, które wpłyną pozytywnie na proces budowania wizerunku firmy, przyciągną nowe talenty, zwiększą atrakcyjność firmy na rynku pracy i w sposób naturalny wypromują jej produkty.

Budowanie marki pracodawcy

Dzięki aktywnej promocji treści przez pracowników – w roli ambasadorów firmy – korporacja zyskuje na widoczności i rozpoznawalności w mediach społecznościowych. To buduje i wzmacnia markę firmy, co jest korzystne z perspektywy strategicznego zarządzania i budowania wizerunku. Prezes, dyrektor czy zarząd firmy pokazując się w social mediach może dodatkowo zachęcić pracowników, by również publikowali i chwalili się swoją pracą.

“Moje publikacje, choć nie jest to zamierzone, pomagają mi w pozyskiwaniu nowych możliwości biznesowych. Klienci najczęściej zgłaszają się do mnie sami, bo kojarzą nas z mediów społecznościowych. Mówią, że podoba się im to co i jak robimy, i dlatego właśnie z nami chcą współpracować.” – Natalia Bogdan.

Zwiększenie zaufania do firmy

Autentyczne rekomendacje i treści udostępniane przez obecnych pracowników budują zaufanie do firmy. Klienci, partnerzy biznesowi i inwestorzy są bardziej skłonni do współpracy z firmą, która jest postrzegana jako autentyczna i transparentna. To także pokazanie potencjalnym kandydatom – „Hej jesteśmy fajni i u nas się dobrze pracuje”.

Obecność na LinkedIn to już nie jest opcja, to konieczność. 93% konsumentów uważa, że zaangażowanie CEO w mediach społecznościowych pomaga przekazywać wartości firmy, kształtować jej reputację i rozwijać przywództwo w czasach kryzysu. Źródło: Forbes

Poprawa wizerunku lidera

CEO, który wspiera i promuje programy Employee Advocacy, może być postrzegany jako nowoczesny i zaangażowany lider na rynku pracy. To buduje jego osobisty wizerunek jako lidera, który dba o pracowników i jest otwarty na innowacyjne podejścia.

Większe zaangażowanie i rzecznictwo pracowników

Programy Employee Advocacy mogą zwiększać zaangażowanie i zadowolenie pracowników, co jest korzystne dla całej organizacji. Zaangażowani pracownicy są bardziej produktywni, lojalni i zmotywowani do osiągania celów firmy. Dodatkowo jeśli zarząd wspiera program ambasadorski pokazuje w branży zaangażowanie pracowników, strategię Employee Advocacy i zaangażowanie w zakresie employer branding różnych grup pracowników, zdobywa przewagę na arenie międzyfirmowej, czy międzybranżowej np. na targach pracy.

Wywieranie wpływu na otoczenie

Opiniotwórczość – dzielenie się badaniami, książkami, tworzenie treści w social mediach – to dodatkowa wartość, gdyż ludzie ufają opinii znanych osób.

62% pracowników oczekuje, że dyrektorzy generalni będą publicznie wypowiadać się na temat kwestii społecznych, a nie tylko na temat problemów występujących w ich firmie. Źródło: Edelman

Korzyści z programu Employee Advocacy dla HR


Najczęściej to działy HR są odpowiedzialne za to by w firmie stworzyć program ambasadorski, szukają najlepszych pracowników firmy, którzy mogą stać się ambasadorami marki. A jakie korzyści Employee Advocacy daje właśnie osobom z HR?

Zwiększenie zasięgu i widoczności marki nie tylko na rynku pracy

Pracownicy dzielący się treściami firmowymi na swoich prywatnych profilach społecznościowych pomagają w zwiększeniu zasięgu i widoczności marki, a nawet sami kreują ten wizerunek marki. Ich sieci kontaktów mogą obejmować osoby, które nie byłyby osiągalne przez tradycyjne kanały marketingowe.

To co pracownicy publikują na swoich profilach to np. pokazanie jak wygląda życie firmy, jakie daje ona możliwości rozwoju, jakie interesujące projekty się toczą. Efektywna strategia Employee Advocacy może sprawić, że firma stanie się bardziej rozpoznawalna, doceniania zarówno przez klientów jak i przyszłych pracowników.

Poprawa i budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy

Pozytywne rekomendacje od pracowników budują wiarygodność i atrakcyjność firmy jako pracodawcy. Kandydaci poszukujący pracy częściej zwracają uwagę na opinie obecnych pracowników, niż na oficjalne komunikaty firmowe. Dla każdej kultury firmowej otrzymywanie pozytywnych opinii i zadowolony pracownik to fundament atrakcyjnego miejsca pracy.

Zaangażowanie pracowników

Programy Employee Advocacy mogą wzmacniać poczucie przynależności i zaangażowanie w danej firmie. Pracownicy, którzy czują się ambasadorami marki, są bardziej zmotywowani i lojalni. Dla nich wzięcie udziału w projekcie może być docenieniem a nawet wyróżnieniem. Także jeśli zależy ci na podniesieni motywacji pracowników, działania Employee Advocacy mogą być dobrym kierunkiem.

Według raportu firmy Gallup, w wysoce zaangażowanych miejscach pracy odnotowuje się spadek absencji o 41% i rotację o 59%. Źródło: Forbes

Łatwiejsze pozyskiwanie nowych talentów i spadek rotacji dzięki Employee Advocacy

Kandydaci są bardziej skłonni aplikować do firmy, która ma dobrą reputację i aktywną obecność w mediach społecznościowych dzięki pracownikom. Pracownicy mogą również bezpośrednio rekomendować kandydatów, co zwiększa szanse na zatrudnienie wysokiej jakości specjalistów. Dlaczego tak jest? Bo pracownicy mogą dużo pisać o kulturze organizacyjnej tworząc swoistego rodzaju marketing szeptany.

79% osób poszukujących pracy sprawdza platformy społecznościowe w poszukiwaniu pracy. Źródło: StandOut CV

Wzmocnienie komunikacji wewnętrznej

W Employee Advocacy nie chodzi tylko o publikowanie materiałów w formie komunikacji zewnętrznej. Co więcej, działanie Employee Advocacy wspiera komunikację wewnętrzną. Pracownicy muszą być na bieżąco informowani o działaniach firmy i jej strategii, co poprawia przepływ informacji, zrozumienie celów firmy i częstsze przeglądanie forów i wewnętrznych platform pracodawcy.

Zwiększenie wiarygodności i autentyczności treści

Treści stworzone przez pracowników w ramach Employee Advocacy są postrzegane jako bardziej autentyczne i wiarygodne niż tradycyjna reklama. Dzięki temu, komunikaty firmy są lepiej odbierane przez szeroką publiczność, a potencjalny kandydat, czy klient nie odbiera tego jako działania marketingowe.

Korzyści_z_Employee_Advocacy
Korzyści_z_Employee_Advocacy
Promowanie kultury organizacyjnej i wizerunku firmy

Program Employee Advocacy pomaga w promowaniu i wzmacnianiu kultury organizacyjnej firmy. Pracownicy, którzy aktywnie uczestniczą w życiu firmy i dzielą się tym z innymi, kreują pozytywny obraz kultury organizacyjnej.

Korzyści z programu Employee Advocacy dla pracowników


Pamiętaj, że mimo, iż to program dla pracowników, to jednak warto mieć indywidualne podejście do każdego ambasadora. Dla każdego korzyści i motywacje mogą być różne.

Budowanie marki osobistej, marki eksperckiej obecnych pracowników

Pracownicy uczestniczący w programie mają okazję do budowania swojej marki osobistej poprzez regularne dzielenie się wartościowymi treściami związanymi z branżą i firmą. Dzięki temu mogą zwiększyć swoją widoczność i autorytet w branży, co może prowadzić do nowych możliwości zawodowych i awansu.

Zaangażowanie w Employee Advocacy
Zaangażowanie w Employee Advocacy
Rozwój sieci kontaktów, kariery i możliwości awansu

Aktywne uczestnictwo w programach advocacy pozwala pracownikom na poszerzenie swojej sieci kontaktów zawodowych. Dzięki większej widoczności w mediach społecznościowych mogą nawiązywać nowe relacje, które mogą być cenne zarówno zawodowo, jak i prywatnie.

Aktywne uczestnictwo w programie Employee Advocacy może być zauważone i docenione przez przełożonych. Pracownicy, którzy wykazują inicjatywę i zaangażowanie, mogą być postrzegani jako liderzy i innowatorzy, co zwiększa ich szanse na awans i rozwój kariery w firmie.

86% pracowników uczestniczących w programach rzecznictwa pracowniczego stwierdziło, że programy te miały pozytywny wpływ na ich karierę. Źródło: LinkedIn

Zwiększenie wiedzy i umiejętności

Zaangażowanie w programy Employee Advocacy wymaga bycia na bieżąco z aktualnościami w branży i działalnością firmy. Pracownicy zdobywają nową wiedzę i rozwijają umiejętności związane z komunikacją, marketingiem i zarządzaniem treściami w mediach społecznościowych.

Korzyści z programu Employee Advocacy dla działu sprzedaży

87,2% osób uczestniczących w programach employee advocacy uważa, że pozytywnie wpływa to na ich zawodową sieć kontaktów (Edelman).

Sprzedaż, sprzedaż i jeszcze raz sprzedaż

Zwiększenie sprzedaży poprzez rozpoznawalność, autorytet i rekomendacje. 45% Więcej szans sprzedażowych generują handlowcy obecni i aktywni na LinkedIn.

Zbudowanie zaufania i autorytetu

Regularne dzielenie się wartościowymi treściami i wiedzą ekspercką buduje zaufanie i pozycję autorytetu w branży. Klienci i potencjalni klienci są bardziej skłonni do współpracy z osobami, które są postrzegane jako eksperci w swojej dziedzinie. 98% kupujących w B2B chętniej współpracuje z ekspertami, którzy są widoczni w swojej branży ​i dzielą się wartościowymi treściami.​

Rozszerzenie sieci kontaktów

Aktywność w mediach społecznościowych i udział w programach advocacy umożliwia nawiązywanie nowych relacji biznesowych. Dzięki temu, osoby ze sprzedaży mogą dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów i partnerów biznesowych.

Lepsza znajomość produktów i usług

Angażowanie się w programy advocacy wymaga dogłębnej znajomości oferty firmy. To motywuje pracowników do poszerzania swojej wiedzy na temat produktów i usług, co z kolei przekłada się na lepsze wyniki sprzedażowe.

Krótszy cykl sprzedaży

Zaufanie i autorytet budowane poprzez programy Employee Advocacy w firmie mogą skrócić cykl sprzedaży. Klienci, którzy już znają i cenią Twojego pracownika, są bardziej skłonni do podejmowania szybszych decyzji zakupowych.

Korzyści dla Marketingu


Dla działań marketingowych największą korzyścią będzie „darmowa” reklama. Wszystko za sprawą pracowników, którzy na forach internetowych będą publikować informacje nie tylko o swojej pracy, ale także o produktach, usługach.

Niższy koszt vs efektywność

Programy Employee Advocacy pozwalają na oszczędności w budżecie marketingowym. Treści tworzone i udostępniane przez pracowników mogą być bardziej efektywne i tańsze niż płatne kampanie reklamowe, generując jednocześnie lepsze wyniki.

Zwiększony zasięg i widoczność treści

Dzięki zaangażowaniu pracowników, którzy dzielą się treściami firmowymi na swoich prywatnych profilach, zasięg kampanii marketingowych znacznie się zwiększa. Pracownicy mogą dotrzeć do szerokiej i zróżnicowanej publiczności, która inaczej mogłaby być nieosiągalna.

Treści pracownicze przyciągają 8 razy większe zaangażowanie niż treści udostępniane w kanałach firmowych, co pokazuje skuteczność programów rzecznictwa pracowników (Forbes).

  

Korzyści z programu employee advocacy
Korzyści z programu employee advocacy
Wiarygodność i autentyczność przekazu

Posty udostępniane przez pracowników są postrzegane jako bardziej autentyczne i wiarygodne w porównaniu do tradycyjnych reklam. Dzięki temu komunikaty marketingowe firmy zyskują na wartości i lepiej trafiają do odbiorców.

67% konsumentów twierdzi, że autentyczność jest kluczem przy podejmowaniu decyzji, które marki lubią i które wspierają, co podkreśla zapotrzebowanie na autentyczne interakcje z markami (Stackla).

Zwiększenie zaangażowania i interakcji, łatwiejsze CTA

Materiały udostępniane przez pracownika mogą wygenerować wyższy poziom zaangażowania i interakcji w postaci polubień, komentarzy i udostępnień. To prowadzi do większej ekspozycji marki i aktywnej obecności w social mediach.

Lepsze pozycjonowanie firmy

Większa liczba udostępnień i interakcji z treściami firmy może prowadzić do poprawy pozycji w wynikach wyszukiwarek

79% ankietowanych firm zgłosiło większą widoczność w Internecie po wdrożeniu formalnego programu rzecznictwa pracowników. 65% zgłosiło zwiększoną rozpoznawalność marki (Sociabble).

Szybsze rozpowszechnianie informacji

Pracownicy mogą szybko rozpowszechniać nowe informacje i aktualizacje dotyczące firmy, co pozwala na dynamiczną reakcję na zmieniające się warunki rynkowe i potrzeby klientów i daje szanse na viralowość treści.

Jak widać na konkretnych przykładach w różnych grupach interesariuszy Employee Advocacy w firmie niesie ze sobą korzyści, które warto pokazać podczas rozmów z decydentami. Promowanie firmy w ten sposób i wdrożenie employer brandingu niesie ze sobą korzyści, które będą procentować długofalowo.

Podsumowanie

W tym materiale przedstawiliśmy korzyści dla różnych grup interesariuszy w firmie. Co dalej? Warto wiedzieć też jak mierzyć wyniki skuteczności programu Employee Advocacy. Zapraszany do lektury i po jeszcze więcej wiedzy na naszym blogu.

Anna Harężlak
Anna Harężlak
Marketing Managerka
Udostępnij:
Newsletter

#ShowMeTheHoney

Praktyczny newsletter dla sprzedaży i marketingu