WEBEENAR Strategiczne fundamenty Employee Advocacy
Podsumowanie webeenaru
Program EmployeeAdvocacy jest jak 🧅 cebula. Ma wiele warstw, bez których nie można się obejść.
To nie kolejny projekt, który po prostu można odpalić w organizacji. Dlaczego tak jest?
Bo wymaga zaangażowania nie tylko działu HR, EB czy marketingu, ale również pracowników. To od ich 🚀 zaangażowania, chęci, motywacji i atmosfery w zespołach zależy sukces programu.
Na szczęście Mateusz Jabłonowski ma za sobą kilka wdrożeń, dlatego mógł o tym opowiedzieć ze szczegółami.
Fundamenty na jakie zwraca uwagę, to:
🟣 kultura organizacyjna – zaufanie, gotowość do dzielenia się wiedzą, satysfakcja z pracy, poczucie bezpieczeństwa,
🟡 management, który wie „po co i dlaczego”,
🟡 zdefiniowany cel działań programu,
🟡 odpowiedni kanał dotarcia,
🟡 zasoby i zespół projektowy.
Bo jak często powtarzamy – zarządzanie programem ambasadorskim to maraton, a nie sprint. Warto zadbać o kondycję, drużynę i plan działania.
Platforma Sharebee to dodatkowe wsparcie w mierzeniu efektów, zarządzaniu contentem i działaniami ambasadorów.
Pamiętajcie – jesteśmy tu po to, żeby Was w tym wspierać 💛 Na start polecamy nasz praktyczny poradnik, jakim jest książka Employee Advocacy.
Etapy wdrożenia employee advocacy w organizacji
Tak wyglądają wzorcowe etapy wdrożenia programu ambasadorskiego w organizacji:
- Komunikacja w firmie
- Rekrutacja ambasadorów
- Onboarding, wdrożenie
- Budowanie społeczności, utrzymanie zaangażowania
- Pomiar, podsumowania, rozwój programu
Mało kto jednak zastanawia się nad tym, co jest wcześniej. A przecież program Employee Advocacy to tylko jedna z warstw.
Warstwy kultury marki:
- Leadership Advocacy
- Employee Advocacy
- Ecosystem Advocacy
- Customer Advocacy
- Community Advocacy
Strategiczne elementy Employee Advocacy
Strategiczne elementy EA:
- Kultura Organizacyjna
- Management
- Zasoby, owner, zespół projektoey
- Cel działań
- Kanał dotarcia i charakterystyka
Kultura organizacyjna
Powinniśmy zadać sobie pytanie czy nasza kultura organizacyjna pozwala na prowadzenie programu EA. Czy sprzyja takim działaniom? Być może przechodzi przez jakiś etap wewnętrznego wrzenia, który może przeszkadzać w prowadzeniu/rozpoczęciu programu?
Pracownicy powinni czuć się bezpiecznie i mieć możliwość skupienia się na programie, żeby ich publikacje były autentyczne.
Pamiętajmy! Employee Advocacy nie jest programem dla każdej organizacji. Może to być związane ze specyficzną naturą naszą branżą lub wewnętrznymi przepisami. Ważne jest również posiadanie planu na narrację o naszej organizacji, którą chcemy pokazać na zewnątrz.
Kultura organizacyjna jest jak drzewo. Skupia to dlaczego pracownicy chcą dla nas pracować. Ta kultura to opowieść, którą pracownicy się dzielą.
Rola managementu
- Czy management rozumie i zna cele programu i jego priorytety?
- Czy wie jaka jest jego rola w programie?
- Czy management ma zaufanie do ambasadorów?
Pokaż dane i zrób pilotaż aby zobrazować cel i sposób działania programu. Warto pokazać również przewidywane skutki programu i wskazać na jego realną wartość.
Jak przekonać zarząd do programu ambasadorskiego?
Zasoby, zespół projektowy i owner
Program ambasadorski to dużo pracy dla wielu osób, być może poza ownerem potrzebujemy zespołu projektowego, który będzie się składał z osób mających różny pogląd na kierunek rozwoju programu
Na tym etapie warto również zdecydować, czy będziemy korzystać ze wsparcia zewnętrznego, np. organizując warsztaty LinkedIn czy tworzenie contentu.
Cel programu Employee Advocacy
- Cel – jaki problem chcemy rozwiązać?
- Co i jak będziemy mierzyć? Mierzenie wyników Employee Advocacy
- Jak możemy włączyć w działania ambasadorów?
Pokażmy ambasadorom cel całego programu. To bardzo ważne aby rozumieli co i dlaczego mają robić.
Pokażmy im również jak możemy sprawdzać wyniki, aby mieli świadomość, że są mierzalne.
Jakie mogą być cele programu?
- Zwiększenie zasięgów i rozpoznawalności
- Pozyskiwanie talentów
- Budowanie zaangażowania wewnętrznego
- Rozwój osobisty pracowników
- Wzrost sprzedaży
- Oszczędność dla budżetu
Kanał dotarcia
Znajdźmy medium które najbardziej nam odpowiada (nie tylko LinkedIn). Żeby osiągnąć ten cel musisz poznać grupę docelową. Dobierz miejsce gdzie mówisz, do tego co i do kogo chcesz powiedzieć.
Gdy masz już opanowane fundamenty, to warto zadbać o udany start programu ambasadorskiego.